رپورتاژ Reportage یک زیرمجموعه مهم در بحث روابط عمومی است. این مقالات، خبری در رابطه با معرفی یک محصول یا خدمات میدهد. احتمالاً شما هم شنیده اید که بعضی از کسب و کارها، در سایتهای پربازدید آگهی خود را منتشر میکنند. البته این کار غیر از تحقق هدف تبلیغاتی، در گرفتن بک لینک نیز نقش زیادی دارد. اگر به دنبال به صرفهترین روش برای افزایش فروش محصولات خود هستید پیشنهاد میکنیم تا با این روش تبلیغاتی بیشتر آشنا شوید. در این بخش رپورتاژ را با انواع مختلف تبلیغات بنری مقایسه میکنیم. همچنین بررسی میکنیم که کدام روش مقرون به صرفهتر و موثرتر است.
رپورتاژ چیست؟
رپورتاژ به محتوا سفارشی گفته میشود که در قالب یک خبر، به مخاطب داده میشود. در واقع این نوع محتوا، یک نوع تبلیغ متنی در قالب یک خبر است. این مقالات اطلاعیهای است که برای اطلاع رسانی کسب و کار به مردم، در رسانه های مختلف منتشر میشود و به صورت یک گزارش نوشته میشود و مخاطب را به صورت مستقیم یا غیر مستقیم، به سمت هدف تبلیغکننده هدایت میکند.
از نظر تبلیغاتی باید یک فرد متخصص، بر روی این گونه از مقالات کار کند. هدف این نوع تبلیغ، بازاریابی برندینگ است که در نهایت باعث افزایش فروش محصول یا خدمات میشود. این مقالات در تیتر اول خبرگزاری سایتهای خبری پربازدید قرار میگیرد و از نظر کاربر جزو یکی از اخبار مربوط به آن سایت خبری معتبر به شمار میآید.
رپورتاژ در تبلیغ اینترنتی چگونه است؟
امروزه که فضای اینترنت مخاطبان زیادی دارند تبلیغات و بازاریابی هم رنگ و بوی اینترنت را به خود گرفته است و شاهد استفاده از تبلیغات اینترنتی در کسب و کارها هستیم. به همین دلیل رپورتاژ در اطلاع رسانی، تبلیغ و ارتباط با مخاطب تاثیر زیادی در تبلیغات اینترنتی خواهد داشت. در تبلیغات اینترنتی، شما میتوانید با انتشار این شوی تبلیغ در سایتهای پربازدید، برنامه تبلیغاتی خود را به مخاطب اطلاع دهید.
همچنین بخوانید: فرمول رتبه بندی تبلیغات گوگل چیست؟
مهمترین مزایای رپورتاژ نسبت به تبلیغات بنری
طبیعتا امروزه تبلیغات اینترنتی به هر شکلی اهمیت زیادی دارد. یکی از دلایل اهمیت زیاد رپورتاژ، فراگیر بودن این روش است که می توان متن را در رسانههای آفلاین و آنلاین زیادی منتشر کرد. البته این آگهی مزایای زیادی هم دارد که در ادامه به مهمترین این مزایا اشاره میکنیم.
دیده شدن بیشتر
به دلیل فراگیر بودن این شیوه تبلیغ، برای دیده شدن آگهی میتوان راههای توزیع زیادی مثل سایتهای پر بازدید، شبکه های اجتماعی وغیره را انتخاب کرد. بنابراین با انتشار این گونه تبلیغات، محصولات شما شانس بیشتری برای دیده شدن دارند. یکی از کارکردهای اصلی این روش تبلیغاتی، آگاهی از برند است.
مناسب برای همه
یکی از مزایای مهم رپورتاژ این است که همه کسب و کارها میتوانند با هدفهای مختلف از این روش استفاده کنند. فرقی نمیکند که کسب و کار شما چیست. شما میتوانید تنها با انتشار یک آگهی قوی، حرف خود را به مخاطبان زیادی برسانید و محصول خود را تبلیغ کنید.
هزینه مناسب
رپورتاژ نسبت به بعضی روشهای تبلیغاتی دیگر هزینه مناسبتری دارد. اگر آگهی شما جذاب باشد و بتواند مخاطبان زیادی را جذب کند؛ در بسیاری از کانالهای توضیح محتوا، امکان انتشار آن وجود دارد. شما با پرداخت یک هزینه معقول میتوانید کسب و کار خود را تبلیغ کنید. در واقع هزینه قرار دادن این نوع محتوا در سایتهای پربازدید پایینتر و به صرفهتر از بنرهای تبلیغاتی است.
اثربخشی بیشتر
معمولا رپورتاژ ها در جایی قرار میگیرند که مخصوص تبلیغات نیست. این محتوا در سایتهای خبری و سایتهای پربازدید مرتبط با موضوع قرار میگیرد و به همین دلیل احتمال خوانده شدن آن بیشتر است. همچنین این نوع آگهی میتواند با دلایل منطقی مخاطب را به بازدید از سایت تشویق کند. به همین جهت نیازی به استفاده از تبلیغات اغراق آمیز نیست و علاقه مخاطب به خواندن این مطالب بیشتر میشود و احتمال بازدید از سایت شما بالاتر میرود.
بهبود سئو سایت
انتشار رپورتاژ، یکی از بهترین راهها برای گرفتن بک لینک و بهبود سئو خارجی سایت است. در واقع وقتی شما آگهی خود را در یک سایت پربازدید منتشر میکنید و بر روی کلمات کلیدی خود لینک میدهید؛ میتوانید از سایت معتبر لینک فالو داشته باشید. این نوع تبلیغ، تاثیر زیادی بر روی سئو و رتبه سایت تبلیغکننده در گوگل دارد؛ اما بنرهای تبلیغاتی هیچ تاثیری روی سئو ندارند.
به عنوان یک راه بازاریابی و تبلیغات غیر مستقیم
تبلیغات بنری به دلیل این که از ابتدا خاصیت تبلیغاتی دارند با استقبال مخاطب مواجه نمیشوند. احتمالا بارها دیده اید که بسیاری از مخاطبان بدون خواندن تبلیغات، آنها را رد میکنند. حتی تبلیغات تلویزیونی با وجود جذابیتهای بصری بازدیدهای زیادی ندارند. اما رپورتاژ یک شیوه غیرمستقیم برای بازیابی و تبلیغات در اینترنت است. با استفاده از این شیوه شما برند خود را در قالب یک خبر یا محتوای آموزشی تبلیغ میکنید. به همین دلیل مخاطب به خواندن این محتواها علاقه مند میشود و برای اطلاعات بیشتر، به سایت شما مراجعه میکند.
بهترین راه برای برقراری ارتباط بین شما و مخاطب
سایر روشهای تبلیغات اینترنتی ممکن است ارتباطی با مخاطب نداشته باشد. مثلا تبلیغات در گوگل که بیشترین قسمت را در نتایج جستجو دارند به ندرت می تواند شما را به مخاطبان واقعی برساند و مشتریانی همیشگی برای شما به وجود بیاورد. البته عمومی بودن گوگل برای تبلیغات، باعث می شود که بازدید تبلیغ شما بالا برود اما بازدهی کمی برای شما خواهد داشت.
شما باید قبل از انتشار آگهی مطمئن شوید که محتوا در سایتهایی منتشر میشود که با زمینه کاری شما مرتبط است و مخاطبی آن را مطالعه میکنند که واقعا به آن نیاز دارند و برای برطرف کردن نیاز وارد سایت شما می شوند. به عبارتی اگر شما محصولی ارائه دهید که نیاز مخاطب را برطرف کند مخاطب به مشتری دائم تبدیل میشود. همچنین سایت شما را به دیگران هم معرفی میکند.
جذب مخاطب زیاد
به دلیل اینکه رپورتاژ به صورت یک خبر در صفحه اول قرار میگیرد توجه کاربر بر روی آن جذب میشود. در واقع تعداد کمی از مخاطبان روی بنرهای تبلیغاتی کلیک میکنند. اما تقریبا همه مخاطبان روی تیترهای خبری کلیک میکنند و خبر را مشاهده میکند.
افزایش اعتبار برند
همانطور که گفتیم با استفاده از روشهای تبلیغات بنری در سایتهای معتبر اما پر بازدید نشان داده میشود. این در حالی است که رپورتاژ در سایتهای معتبر خبری منتشر میشود. بنابراین اعتبار سایت خبری، باعث افزایش اعتبار برند شما میشود و اعتماد مخاطب را جلب میکند.
نمایش به صورت دائم
نمایش بنر تبلیغاتی موقتی و نمایش رپورتاژ دائمی است. در واقع تبلیغات بنری هم به صورت ماهانه و هم به صورت کلیکی، برای زمان مشخصی براساس مقدار هزینه پرداخت شده توسط تبلیغکننده در سایت نشان داده میشود. اما تبلیغات رپورتاژی پس از انتشار، مانند تمام اخبار به صورت دائم در سایت خبری باقی میماند.
مورد اعتماد بودن
مخاطبان نسبت به بنرهای تبلیغاتی، بیشتر به رپورتاژ اعتماد میکنند. چون این مقالات از یک خبرگزاری معتبر نشر داده میشود؛ اما تبلیغات بنری مورد اعتماد نیستند. حتی بعضی از افراد، از این بنرها دوری میکنند و از طریق برنامههای مختلف نمایش بنرهای تبلیغاتی را بلاک میکنند.
میتواند به راحتی در گوگل حضور داشته باشد
وقتی صحبت از اعتبار است نباید این موضوع را فقط از نظر مردم بررسی کرد. ما باید اعتبار در گوگل را هم در نظر بگیریم. گوگل به سایتهای خبری اعتماد زیادی دارد و شما با کمک این آگهی میتوانید از این اعتبار استفاده کنید. به دلیل اعتبار رسانههای خبری در گوگل اگر تبلیغ شما اصول سئو را رعایت کرده باشند و یک کلمه کلیدی مناسب را به عنوان هدف انتخاب کرده باشند میتوانید به رتبه بالایی در گوگل دست پیدا کنید.
پورتاژ شما در مدت طولانی میتواند کاربران جدید را به سایت شما جذب کند. مطمئنا وقتی کسی از طریق یک سایت معتبر با محصول و خدمات شما آشنا میشود اعتبار بیشتری برای آن قائل است. بنابراین موفقیت در زمینه رپورتاژ بسیار بالاتر از تبلیغات بنری است.
چگونه رپورتاژ جذابی بنویسیم؟
برای نوشتن یک آگهی جذاب یا تیزر تبلیغاتی باید چند مورد را در نظر بگیرید
- ساده و روان بنویسید.
- ادبیات درست و لحن مناسبی را انتخاب کنید.
- محتوای متنی شما کیفیت بالایی داشته باشد.
- مخاطبین خود را به درستی بشناسید.
- یک موضوع جذاب و به روز انتخاب کنید.
- اصول نگارشی و درست نویسی را رعایت کنید.
- در انتها محتوا نتیجه گیری صحیحی انجام دهید.
رپورتاژ راهی برای رسیدن به هدف
همگام انتشار این نوع آگهی، مخاطبین به لندینگ وب سایت شما وارد میشوند و برای خرید محصول اقدام میکنند. همچنین در طول سال مخاطبانی که به دنبال استفاده از خدمات شما هستند به وب سایت شما وارد شده و از خدمات شما استفاده میکنند. رپورتاژ یکی از بهترین روشهای تبلیغاتی در اطلاع رسانی به مخاطب محسوب میشود. در واقع این گزارش تبلیغاتی بهترین روش در مارکتینگ است. شما با این روش از اعتبار خبرگزاریهای معتبر برای برند خودتان استفاده میکنید. به همین دلیل این روش تبلیغاتی، موثرترین روش در سئو سایت و به صرفهترین روش در مارکتینگ شناخته شده است.
بهترین برندها در تمام دنیا از این تکنیک برای رسیدن به هدفشان بهره میبرند. شما با استفاده از این گونه تبلیغات یک تیر و دو نشان میزنید. هم می توانید پیام خود را به تعداد زیادی از مخاطب برسانید و هم اینکه قرار دادن آگهی در سایتهای پر بازدید باعث بهبود سئو سایت شما میشود. تقریبا همه کسب و کارها از این روش استفاده میکنند اما باید بتوانید یک محتوا حرفه ای، استاندارد و جذاب تهیه کنید.
به عنوان نکته آخر اینکه، گرفتن رپورتاژ از سایتهای معتبر ضمن افزایش آگاهی مخاطب نسبت به کسب و کار شما، ارزش برند شما را بالا برده و تاثیر مثبتی در جذب مخاطب و سئو سایت و در نهایت افزایش درآمد اینترنتی است. آژانس دیجیتال مارکتینگ مای کاستومر در این زمینه همراه شما خواهد بود.