تصور کنید قرار است در تهران آدرس یک رستوران را پیدا کنید. حال برای این کار آیا به آدرس تک تک رستوران های تهران می روید تا شاید بالاخره به صورت شانسی رستوران مورد نظر را پیدا کنید؟ خوب، معلوم است که نه! قطعا برای پیدا کردن آدرس آن رستوران، از تابلوهای راهنمایی که در خیابان ها و طول مسیر می بینید استفاده می کنید و این تابلو ها شما را به آدرس مورد نظر هدایت می کنند. حال لینک داخلی هم دقیقا نقش همین تابلوهای راهنما را دارد، لینک داخلی هم برای کاربر یک راهنماست تا بتواند به صفحات مختلف سایت برود و هم چراغ راه موتور های جستجو است.
در حقیقت interlinking یا لینک سازی داخلی، همه بخش های سایت شما را به یکدیگر پیوست می دهد. خوب، اکنون در این بخش هرآنچه که نیاز است در خصوص لینک سازی داخلی و تکنیک های آن بدانید، در اختیارتان قرار خواهد گرفت. پس با مای کاستومر همراه بمانید.
Interlinking یا لینک سازی داخلی چیست؟
” لینکسازی داخلی یعنی لینک دادن از یک صفحه سایت به صفحات دیگر همان سایت”
اصلا برای اینکه مفهوم لینک سازی داخلی را درک کنیم، بگذارید ابتدا مفهوم لینک داخلی را بدانیم. لینک داخلی لینکی است که شما در صفحات سایتتان قرار می دهید، اگر کاربر روی این لینک کلیک کند، به صفحه دیگری از سایتتان وارد می شود. حال به این فرآیند لینک دادن از یک صفحه سایت به صفحات دیگر، لینکسازی داخلی یا Internal links گفته می شود.
مثلا فرض کنید عبارت” مضرات قهوه” را در گوگل سر کرده اید و وارد یکی از سایت ها شده اید. حال وقتی در حال خواندن مطلب مورد نظر هستید، می بینید که لینک های مرتبطی مثل” فواید قهوه” یا لینک” فروش قهوه” هم در متن گنجانده شده است تا شما بتوانید این مطالب را نیز بخوانید. این لینکها در واقع همان لینک های داخلی هستند که با کلیک بر روی آن ها می توانید به صفحات دیگر سایت بروید.
چرا لینک سازی داخلی مهم است؟
وقتی از لینک سازی صحبت می کنیم، همه وب مستر ها پیش از هرچیزی به سراغ بک لینک گرفتن و لینک سازی خارجی می روند و به Interlinking توجهی نمی کنند. در حالی که لینک سازی داخلی هم به اندازه لینک سازی خارجی مهم است و تاثیرات آن می تواند سایت را به شکل قابل توجهی رشد دهد. پس بگذارید چند مزیت لینک سازی داخلی را هم بررسی کنیم و ببینیم چرا گوگل تا این اندازه به انجام آن تاکید کرده است:
ایندکس شدن مطالب سایتتان در کوتاه ترین زمان ممکن!
هرگاه مطلبی را در سایت منتشر می کنید، مدت ها چشم انتظارید تا موتور های جستجو آن را یافته و ایندکس کنند. اما اگر مطلب شما لینک داخلی نداشته باشد، ایندکس نمی شود، به همین دلیل ما وب مستر ها به چنین صفحاتی صفحات یتیم می گوییم، صفحاتی که هیچ صفحه دیگری به آن ها اعتبار نداده است. حال اگر لینکسازی داخلی را به درستی انجام دهید، موتور های جستجو به راحتی از طریق لینکهای موجود در هر مطلب به مطلب دیگری رفته و همه صفحات را پیدا کرده و ایندکس می کنند.
با نرخ بانس ریت بالا خداحافظی کنید!
نرخ بانک ریت یا پرش سایتتان بالاست؟ هر کاربری وارد سایت می شود به پنج ثانیه نکشیده سایتتان را ترک می کند؟
خوب دلیلش مشخص است، شما Interlinking یا لینک سازی داخلی حرفه ای انجام نداده اید. حال اگر این کار را انجام دهید، کاربر مدت زمان بیشتری در سایت شما حضور داشته و نرخ پرش کاهش می یابد. چون وقتی در حال خواندن یک مطلب است، چشمش به لینک مطالب دیگر نیز می افتد و سری به صفحات دیگر سایت نیز می زند، در نتیجه کاربری که احتمالا قرار بود ۵ ثانیه در سایتتان بماند، ممکن است ۱۰ دقیقه در سایت حضور داشته و به خواندن مطالب بپردازد. در این صورت نرخ پرش سایت کاهش یافته و نزد گوگل نیز اعتبار بالاتری خواهید داشت.
افزایش ترافیک مطالب جدید سایت
همه می دانیم که مطالب قدیمی سایت پرطرفدارتر بوده و بازدید بسیار زیادی دارند. اما مطالب جدید چون به تازگی منتشر شده اند، بازدید چندانی نداشته و کاربران به آن ها نگاه هم نمی کنند. اما اگر با Interlinking از صفحه مطالب قدیمی به صفحه مطالب جدید لینک دهید، قطعا ترافیک مطالب جدید را نیز افزایش داده و بازدید آن ها روز به روز بیشتر می شود.
تقسیم شدن اعتبار میان صفحات!
برخی صفحات سایت اعتبار زیادی دارند. مثلا ممکن است شما صفحه ای داشته باشید که یک وبسایت معتبر دیگر به آن صفحه اتان لینک داده و اعتبار آن را حسابی بالا برده است. حال اگر شما هم از همین صفحه به صفحات دیگر سایت لینک بدهید، اعتبار آن را میان صفحات دیگر تقسیم خواهید کرد. در نتیجه اعتبار صفحات دیگر نیز افزایش خواهند یافت.
فضایی شدن رتبه سئوی سایتتان!
لینک سازی داخلی روی رتبه سئوی سایت نیز تاثیر داشته و آن را به شکل چشمگیری افزایش می دهد. آخر با انجام این کار نرخ بانس ریت را کاهش می دهید، اعتبار صفحات سایتتان را افزایش می دهید و مطالبتان به سرعت ایندکس می شوند. خوب، در این صورت گوگل دیگر چه بهانه ای دارد که رتبه سئوی سایتتان را افزایش ندهد؟!
سایتتان دوست داشتنی تر می شود!
با انجام Interlinking تجربه کاربری را نیز بهبود می بخشید. مثلا وقتی کاربری وارد سایتتان می شود، به او این امکان را می دهید که به سرعت صفحات مورد نظرش را پیدا کند و نیازی نباشد مدت ها مشغول جستجو باشد. پس طبیعی است که با این کار نزد کاربران نیز دوست داشتنی تر شوید!
بنابراین برای داشتن یک سایت اصولی، با ترافیک بالا و کاربر پسند داشتن استراتژی لینکسازی دقیق و هوشمندانه مهم است، ما توصیه میکنیم برای بهبود سئو وبسایتتان حتما از مشاوره سئو استفاده کنید. ما در یک جلسه رایگان مشاوره سئو سایت شما را آنالیز کرده و بهترین استراتژی از نظر سئو داخلی را در اختیار شما میگذاریم. برای ارتباط مستقیم با مشاور سئو مای کاستومر از طریق شماره تماسهای 487 4777 0912 و 326 1888 0912 با ما در ارتباط باشید.
تفاوت لینک سازی داخلی و خارجی در یک کلام!
همانطور که گفتیم لینک سازی داخلی یعنی لینک دادن از یک صفحه سایت به صفحات دیگر همان سایت، اما لینک سازی خارجی یعنی لینک دادن یک سایت خارجی به سایت شما! هرگاه سایتی دیگر به یکی از صفحات سایت شما لینک بدهد که اصطلاحا به آن بک لینک می گوییم، می توان گفت که لینک سازی خارجی اتفاق افتاده است. این هم از تفاوت لینک سازی خارجی و داخلی!
آشنایی با انواع لینک های داخلی
لینکهای داخلی می توانند در شکل های مختلفی ظاهر شوند. اما ما در این بخش رایج ترین و مورد استفاده ترین آن ها را نام برده ایم:
لینک های پاورقی
لینک های پاورقی لینک هایی هستند که در قسمت پایین هر مطلب از سایت قرار می گیرند، مثلا مواردی مثل سوالات متداول، تماس با ما، سبد خرید و ... نمونه هایی از لینک های پاورقی هستند. اگر همین حالا این مطلب را نیز اسکرول کنید و به پایین صفحه بروید، نمونه هایی از لینک های پاورقی را مشاهده خواهید کرد.
لینک های هدایت گر
یکی دیگر از انواع Interlinking ها لینک های هدایت گر هستند. این لینک ها شباهت زیادی به لینک های پاورقی دارند، با این تفاوت که لینکهای هدایت گر معمولا در بالای صف قرار می گیرند. مثلا مواردی مثل تماس با ما، وبلاگ، محصولات، درباره ما و… را با این روش لینکدهی می کنند. به عنوان مثال اگر به قسمت پیشخوان سایت مای کاستومر وارد شوید، لینک های هدایت گر را مشاهده می کنید.
لینک های متنی
لینک های متنی هم که دیگر همه جا به چشم می خورند. این لینک ها در میان متن گنجانده شده و کاملا مشخص هستند. مثل نمونه زیر:
در این نمونه ما از همین صفحه به صفحه محتوای بانس ریت لینک دادیم و این لینک داخلی نوعی لینک متنی است.
6 اصل مهم در لینک سازی داخلی یا Interlinking
لینک سازی داخلی هم آداب و اصولی دارد که اگر رعایت نشوند، نه تنها نتیجه خوبی دریافت نمی کنید، بلکه ممکن است این کار بر روی سایتتان نیز تاثیر منفی بگذارد. پس این شما و این هم مهمترین اصول لینک سازی داخلی:
لینک شکسته ایجاد نکنید
گاهی شما به صفحه ای لینک داده اید که اصلا وجود خارجی ندارد، یا اینکه قبلا وجود داشته اما بعد ها آن را حذف کرده اید. حال اگر کاربر روی چنین لینکی کلیک کند چه می شود؟ بله، خطای ۴۰۴ برای او نمایش داده می شود، چون در حقیقت صفحه ای برای نمایش وجود ندارد. ما به این لینک ها لینک شکسته می گوییم، پس دقت کنید که هرگز چنین لینک هایی را ایجاد نکنید.
با کاربران صادق باشید!
مبادا لینکی را در صفحه قرار دهید که متن روی آن هیچ ارتباطی با محتوای صفحه نداشته باشد، مبادا! مثلا فرض کنید انکرتست” فواید ورزش بدنسازی” را روی لینک قرار داده اید و کاربر با این خیال که قرار است مطلبی راجع به بدن سازی بخواند روی لینک کلیک می گند، اما ناگهان وارد صفحه ای نامرتبط می شود و خبری از بدنسازی و این صحبت ها نیست. پس با کاربران صادق باشید، چون در غیر این صورت اعتماد آن ها را از دست می دهید.
به صفحات کم ارزش لینک ندهید
گفتیم که حین Interlinking به صفحات کم بازدید لینک دهید که ترافیک آن ها نیز افزایش یابد. اما نه به هر صفحه ای! در حالت کلی بهتر است بیشتر به صفحات با ارزش تر لینک دهید، نه صفحاتی که میان کاربران محبوبیتی ندارند.
از انکرتست مناسب استفاده کنید
انکرتست متنی است که روی لینک شما قرار می گیرد و کاربر با دیدن آن روی لینک کلیک می کند. حال انکرتست باید متن مناسب و خلاقانه ای باشد. مثلا اگر می خواهید به صفحه خرید لینک دهید در قسمت انکرتست ننویسید که” اینجا کلیک کنید” یا “این مطلب را بخوانید” بلکه بنویسید” برای خرید فلان محصول با بهترین قیمت” کلیک نمایید. اینگونه کاربر می داند که قرار است وارد چه صفحه و با چه محتوایی شود.
کاربر را لینک باران نکنید
دیگر اصل مهم Interlinking این است که در این کار زیاده روی نکنید. مثلا در یک صفحه چندین و چند لینک مختلف قرار ندهید، چون اینگونه کاربر را کلافه می کنید. پس در تعداد لینک هایی که به هر صفحه می دهید، تعادل را رعایت کنید. هر صفحه دو الی چهار لینک داشته باشد، کافی بوده و کفایت می کند.
پیلار و کلاستر ایجاد کنید
برای اینکه لینک سازی را با نظم دقیقی انجام دهید، ساختار پیلار و کلاستر ایجاد کنید. یعنی از محتواهای طولانی و مهم به محتواهای کوتاه و کم اهمیت لینک بدهید. اینگونه اعتبار همه صفحات را به طور همزمان افزایش خواهید داد.
یادگیری صفر تا صد سئو داخلی با آکادمی مای کاستومر
در این مطلب از مای کاستومر از Interlinking و اهمیت آن برایتان گفتیم. لینک سازی داخلی یک فرآیند زمان بر است، اما اگر اصولی انجام شود، همیشه نتایج مثبت خواهد داشت. پس برای آن زمان بگذارید تا به زودی شاهد رشد و ارتقا همه جانبه سایتتان باشید.
شما میتوانید برای یادگیری لینکسازی داخلی به صورت اصولی و دقیق دوره سئو داخلی از آکادمی مای کاستومر را با هزینهای بسیار مقرون به صرفه تهیه نمایید. این دوره نهتنها تمامی نکات و اصول لینکسازی داخلی را به صورت عملی و تجربی در اختیار شما میگذارد بلکه شما تمامی مهارتهای سئو داخلی ازجمله تولید محتوای متنی بهینه، آشنایی با الگورتیمهای گوگل و آشنایی و استفاده از افزونه های ضروری سئو آن پیج را به بهترین نحو فرا می گیرید.
هردو مهم هستند و باید هردو را به شیوه اصولی انجام داد.
این لینک های شکسته را حذف کرده و لینک های جدید را جایگزین آن ها کنید.
بله، مخصوصا اگر لینک صفحات فروش را به شکل هنرمندانه و نامحسوس در مطالب سایت جایگذاری کرده باشید.