معمولا برای کار کردن با موتورهای جستجو، دانستن تفاوت سئو داخلی و خارجی (The difference between internal and external SEO) بسیار مهم است. در حالت کلی سئو به دو دسته سئو داخلی و خارجی تقسیم میشود و تفاوت سئو داخلی و خارجی به پارامترهای بسیاری بستگی دارد. البته از نظر موتور جستجو، هر دو دسته بندی یکسان است و هر کدام ویژگیهای خاص خود را دارد.
ما در این مقاله قصد داریم تفاوت سئو داخلی و خارجی را برای شما توضیح دهیم. اما بهتر است قبل از آن، با مفهوم کلمه سئو و سئو داخلی و خارجی آشنا شوید. در ادامه در مورد سئو داخلی و خارجی و تفاوت سئو داخلی و خارجی صحبت خواهیم کرد. همچنین نحوه تاثیر آنها در بهبود سایت را توضیح میدهیم.
سئو یعنی چه؟
پیش از بررسی تفاوت سئو داخلی و خارجی بهتر است به تعریف سئو بپردازیم. سئو از عبارت Search Engine Optimization گرفته شده است که میتوان آن را به اختصار SEO نامید. سئو به معنای بهینه سازی موتور جستجو و کمک به دیدن وب سایتهای مختلف در موتور جستجو است. سئو رتبه بازدید سایت را بالا میبرد. این کار دارای استراتژیهای مخصوص به خود است.
سئو و بهینه سازی سایت کار آسانی نیست و برای این کار باید دانش بالایی داشته باشید. الگوریتمهای موتور جستجو مانند گوگل، به تدریج از شکلهای ساده به الگوهای پیچیده هوشمند رسیده است. به این صورت که هرکس به سراغ موتور جستجو میرود؛
با یک ماشین قدرتمند و هوشمند روبرو می شود که با هر سرچ کاربر، نسبت به قبل هوشمندتر خواهد شد. موتورهای جستجو برای رتبه بندی سایت الگوهای مختلفی را دنبال میکنند. اگر بخواهیم سایت مان را در رتبه بالایی قرار دهیم؛ باید اطلاعاتمان را درباره سئو بالا ببریم که این کار توسط متخصصین سئو انجام میشود.
برای مثال موتور جستجوی گوگل بیش از ۲۰۰ معیار برای رتبه بندی سایتها دارد. در سئو کارهای زیادی انجام میدهند تا رتبه سایت در موتور جستجو بالا برود. در حالت کلی، این کار به دو دسته سئو داخلی و خارجی تقسیم میشود و تفاوت سئو داخلی و خارجی بسته به نوع الگوریتمهای گوگل بسیار متفاوت است.
سئو داخلی
منظور از سئو داخلی، کار کردن روی تکنیکها و ابزارهای وب سایت خودمان است. یعنی کارهایی که اختیار و کنترل آن، به دست خودمان است و این یکی از اصلیترین تفاوت سئو داخلی و خارجی میباشد. مثلاً کار کردن روی عنوان سایت، کلمات کلیدی در متن، سرعت سایت، ساختن لینک داخلی و… که باعث بهینه سازی سایت میشود. سئو داخلی فعالیتهایی است که برای بهبود یک سایت انجام میشود. این فعالیتها باعث افزایش رتبه سایت شما و افزایش ترافیک سایت در موتور جستجو میشود. پس به تمام کارها که داخل سایت انجام میشود مثل کد نویسی سایت و محتوا، سئو داخلی میگویند.
هدف سئو داخلی
- سئو داخلی به درک محتوای مناسب کمک میکند و مخاطب محتوا را میپسندند.
- سئو داخلی باعث میشود تا موتور جستجو محتوای شما را با عنوان مطالبی که بیشتر در موتورهای جستجو سرچ میشود؛ تشخیص دهد و به عنوان یک تفاوت سئو داخلی و خارجی باید به این نکته توجه داشته باشید.
- سئو داخلی با معیارهای موتور جستجو مطابقت دارد.
کلمات کلیدی و سئو داخلی
منظور از کلمه کلیدی این است که شما بدانید کاربر چه کلماتی را بیشتر سرچ میکند و محتوا را بر اساس آن کلمات تولید کنید. کلمات کلیدی در بهبود سئو داخلی سایت، تاثیر زیادی ندارد اما اصلی ترین تفاوت سئو داخلی و خارجی همین کلمات کلیدی هستند. در گذشته یکی از معیارهای موتور جستجو قرار دادن کلمه کلیدی زیاد بود تا به موتور جستجو بفهمانند که این سایت، ارتباط نزدیکی با عبارت جستجو شده کاربر دارد. امروزه معیارهای مختلفی برای رتبه بندی سایت وجود دارد که دائما در حال تغییر هستند. کلمات کلیدی، صفحات را بر اساس مفهوم کلمه به مخاطب نشان میدهد.
این معیار به کلمات مترادف با کلمات کلیدی هم حساس است و رتبه سایت شما را بالا میبرد. پس سعی نکنید از کلمه کلیدی به صورت تکراری و ثابت در بین متن خود استفاده کنید. کلمه کلیدی روی رتبه بندی سایت تاثیر دارد ولی باید با صفحه موردنظر همخوانی داشته باشد. بنابراین سئو داخلی به تکرار کلمات کلیدی در متن حساسیت کمتری نشان میدهند. برای بهبود سایت به کاربر و کلمات کلیدی احتمالی که سرچ میکند فکر کنید و سعی کنید محتوا را براساس کلمات کلیدی و مترادف آن بنویسید.
URL
یکی از موضوعات مهم در تفاوت سئو داخلی و خارجی در سئو داخلی ساختار لینک است. موتور جستجو و کاربر از طریق لینک وارد صفحه شما میشود؛ پس رعایت بعضی نکات بسیار مهم است. باید کلمه کلیدی را در لینک قرار دهید. این کار کمک میکند تا موتور جستجو لینک را به یک موضوع، مرتبط کند. لینک باید مفهوم داشته باشد و با نگاه کردن به آن متوجه شویم که این صفحه از سایت در مورد چه موضوعی است.
توضیحات متا
منظور از توضیحات متا توضیح کوتاهیست که زیر URL در موتور جستجو و زیر عنوان اصلی در شبکههای مجازی نشان داده میشود. این توضیح، توضیحات محتوای صفحه را به طور خلاصه توصیف میکند. حتما باید کلمه کلیدی در توضیحات متا قرار داده شود تا این کلمه در نتایج جستجو شده توسط کاربر نمایش داده شود. اگر توضیحات متا را تا نهایت ۳۰۰ کاراکتر نگهدارید؛ توضیحات متا شما در نتایج جستجو نشان داده میشود.
لینک سازی داخلی
یکی از فاکتورهای مهم در سئو سایت به ویژه سئو داخلی، لینک سازی داخلی است که با توجه به تفاوت سئو داخلی و خارجی، در سئوی خارجی شما نیاز به لینک سازی داخلی نخواهید داشت. منظور از لینک سازی داخلی، لینک دادن در صفحه سایت خود به صفحات دیگر سایت خود است. لینکدهی به صفحه مرتبط و مخصوص به سایت خودتان، باعث میشود تا کراولر کردن موتور جستجو را راحتتر کند و بازدیدکنندگان بیشتری را داخل سایت نگه دارید.
تگ عنوان عامل تفاوت سئو داخلی و خارجی
تگ عنوان از مهمترین قسمتها در داخل سایت است. تگ همان عنوانی است که در صفحه جستجو نشان داده خواهد شد. در واقع عنوان، موضوع کلی صفحه را نشان میدهد و با خواندن آن کاربر میفهمد که موضوع این صفحه چیست. برای انتخاب عنوان از کلمات کلیدی و کلمات جذاب استفاده کنید.
سرعت سایت عامل تفاوت سئو داخلی و خارجی
سرعت سایت هم یک فاکتور مهم در رتبه بندی سایت است و به عنوان یک تفاوت سئو داخلی و خارجی شناخته میشود. صفحاتی که بارگذاری آنها زمان طولانی را صرف کند و یا در روی گوشی موبایل اجرا نشود در موتور جستجو رتبه پایین تری خواهد داشت. چون کاربران از سایت خارج میشوند و نرخ خروج از سایت افزایش پیدا میکند. موتور جستجو این فاکتور را ارزیابی کرده و در رتبه بندی سایت شما استفاده میکند.
متن ALT تصویر عامل تفاوت سئو داخلی و خارجی
به عنوان یک نکته مهم در تفاوت سئو داخلی و خارجی باید بدانید که متن ALT جملهای است که به یک عکس نسبت داده میشود تا تصویر را برای موتور جستجو در حد چند کلمه شرح دهد. مثلا اگر در محتوا تصویر یک کودک را قرار دادید؛ کلمه کودک را در ALT مخصوص تصویر وارد کنید تا در نتایج موتور جستجو، تصویر شما حضور پیدا کند.
ویژگی های سئو داخلی
برای اینکه سئو داخلی دارای محتوای مناسب باشد باید این ویژگیها رعایت شود:
- از نوشتن محتوا بی ارزش بپرهیزید. اگر میخواهید سایتتان جزو سایتهای نخست موتور جستجو باشد؛باید محتوای قدرتمندی داشته باشید.
- مطالب و ظاهر سایت مخاطب پسند باشد. سایتی که روی آن کار میکنید باید با سلیقه کاربر هماهنگ باشد.
- از قرار دادن تبلیغات زیاد در سایت خود بپرهیزید. تبلیغات زیاد مخاطب را خسته و از سایت شما دور میکند.
- محتواها را کپی نکنید. استفاده از محتوای کپی شده جلوه بدی دارد و کاربران نمیپسندد. سعی کنید مطالب یونیک و مختص خودتان را داشته باشید.
- از محتوای معتبر استفاده کنید. سعی کنید مطالبی بنویسید که اعتبار بالایی دارد و کاربر از خواندن آن لذت ببرد.
سئو خارجی
تا اینجا سئو داخلی و فاکتورهای مهم در سئو داخلی را بررسی کردیم. حال میخواهیم به سراغ سئو خارجی برویم. منظور از سئو خارجی تلاش روی بهبود سایت از نظر دیگران است. یعنی کارهایی که اختیار و کنترل کامل آن دست ما نیست.
سئو خارجی به تمام کارهایی گفته میشود که در خارج از صفحه سایت، برای کاهش رتبه در نتایج جستجو انجام میدهید اگر در شبکههای اجتماعی اکانتی بسازید؛ میتوانید ترافیک را از سایتهای دیگر به وب سایت خودتان بیاورید. در این صورت به گوگل نشان میدهید که در مکانهای دیگر هم به مطالب شما وجود دارد. همچنین در سایتهای دیگران کامنت بگذارید و به مطالب سایت خود لینک دهید. یا مطالبتان را به عنوان مهمان در وبلاگهای دیگران منتشر کنید. اینها تکنیک سئو خارجی است. این کارها داخل سایت ما اتفاق نمیافتد اما مرتبط با سایت ما است است.
یکی از عوامل موثر دیگر در بالا بردن رتبه سایت، سئو خارجی است. شما میتوانید سایت خود را تبلیغ کنید و همین معیار اصلی تفاوت سئو داخلی و خارجی محسوب میشود؛ میتوانید لینک وب سایت خود را درون سایتهای دیگر قرار دهید و آن سایت با گذاشتن لینک شما، اعتماد را در مخاطب ایجاد کند. سئو خارجی را به طور کلی میتوان قرار دادن لینک سایت خود در وب سایتهای دیگر تعریف کرد.
همانطور که گفتیم الگوریتمهای گوگل دائماً در حال تغییر هستند و یک سایت زمانی که قدرت کافی داشته باشد رتبه خوبی هم خواهد داشت. کارشناسان سئو به طور کامل درباره رتبهبندی در موتور جستجو شناخت ندارد. اما باید بدانید که 50 درصد از رتبه بندی سایت تحت تاثیر سئو خارجی است.
بک لینک عامل تفاوت تفاوت سئو داخلی و خارجی
بک لینک همان لینک دریافتی از سایر سایتها است. هرچه تعداد سایتهایی که به محتوای شما لینک میدهند؛ بیشتر باشد کیفیت سایت شما بالا میرود. همچنین اعتبار سایت نیز افزایش پیدا میکند. به همین دلیل برخی از سایتها با پرداخت مبلغ به سایتهای بزرگتر میخواهند تا به روش لینک، سایت شان را تبلیغ کنند. البته روشهای رایگان هم برای دریافت بک لینک وجود دارد. در این زمینه تبلیغات در پیج های اینستاگرام پربازدید موثر است
قدرت دامنه
فعالیتهای خارجی، بر روی سایت و دامین تاثیر میگذارد. سایتها پارامتری دارند که بر اساس آن فاکتور، کیفیت بک لینک، صفحات ۴۰۴، تاریخچه دامین وغیره محاسبه میشود.
فعالیت مفید در شبکههای مجازی
فعالیت در شبکههای اجتماعی ارزشمند است چون افراد زیادی از این طریق با سایت شما آشنا میشوند و باعث جذب ترافیک سایت شما میشود. همچنین گوگل از طریق شبکههای اجتماعی متوجه میشود که سایت شما در بین مردم چقدر طرفدار دارد. گوگل این محبوبیت را از فعالیت کاربران در پیجهای شبکه اجتماعی متوجه میشود. هرچه محتوای شما بیشتر به اشتراک گذاشته شود؛ گوگل نتیجه میگیرد که محتوای شما برای کاربران مفید بوده است.
تفاوت سئو داخلی و خارجی چیست؟
در حالت کلی، تفاوت سئو داخلی و خارجی در این است که تلاش برای بهبود سایت در کدام قسمت انجام شود. به خاطر داشته باشید که سئو داخلی و خارجی مکمل هم هستند و موتور جستجو تفاوتی برای آنها قائل نیست. صرفاً یک دستهبندی به حساب میآید. اگر بخواهیم تفاوت سئو داخلی و خارجی را بیان کنیم میتوان گفت که در سئو داخلی مطالب درون سایت باید مخاطب پسند باشد؛ یعنی تصاویر بهینه باشد. از تگ عنوان و توضیحات متا برخوردار باشد تا مخاطبان را مستقیم به سایت شما بکشاند. در حقیقت با سئو داخلی طراحی مناسبی از سایت به وجود میآوریم.
وقتی سرچ مخاطب با عنوان مقاله یکی باشد به طور مستقیم به سایت شما مراجعه میکند به رتبه سایت را بهبود میدهد. اما در سئو خارجی با استفاده از لینک و شبکههای اجتماعی به صورت غیر مستقیم به بالا بردن رتبه سایت در موتور جستجو میپردازیم. این روش هم تاثیر زیادی در افزایش مخاطب و بالا بردن رتبه در موتورهای جستجو دارد.
سخن پایانیبرای بهبود سئو سایت لازم است بر روی سئو کار شود. هرچه از فاکتورهای سئو داخلی و خارجی با کیفیت تر و پرقدرت تر استفاده کنید؛ کلمه کلیدی شما بیشتر دیده شده و موفقتر هستید. در این مقاله سعی کردیم آنچه را که در مورد سئو داخلی و خارجی و تفاوت سئو داخلی و خارجی مهم بود را به شما ارائه دهیم. امیدواریم این مقالخ از مای کاستومر برای شما مفید باشد و با سئو داخلی و خارجی آشنا شده باشید.
برای نتیجه گرفتن در سئو تسلط بر سئو داخلی و خارجی ضروری است. اما بسیاری از فعالیتها برای بالا آوردن یک سایت از طریق سئو داخلی انجام می شود و در بهینه سازی یک سایت اهمیت بسیار زیادی دارد.
تولید محتوای یونیک، کاربردی و جدید مهمترین فعالیت در سئو داخلی است. شما باید سعی کنید روزانه روی محتواهای وبسایت خود کار کنید و آنها را از نظر زبان و لحن، تیترها، پاراگراف بندی، اضافه کردن محتوای جدید و … بهبود دهید.
همانطور که گفتیم هر فعالیت خارج از سایت که به افزایش نرخ کلیک و افزایش ترافیک وبسایت کمک کند جزو سئو خارجی است. بنابراین نوشتن رپورتاژ آگاهی و انتشار آن در وبسایتها جزو سئو آف پیج است.