افیلیت مارکتینگ (Affiliate marketing) برای صاحبان کسب و کارها واژهای آشناست. تصور کنید لب ساحل نشستهاید و در حالی که از تفریحات تابستانه خود لذت میبرید، افراد دیگری محصولات شما را به فروش میرسانند و پول روی پولتان میگذارند. آن هم بدون هیچ دردسر یا دنگ و فنگ خاصی، رویایی است نه؟ اصلا مگر کسب و کاری هست که به دنبال چنین روش پرسودی نباشد؟ حال این روش چیزی نیست جز افیلیت مارکتینگ!
در ادامه این مطلب از مجله مای کاستومر قصد داریم شما را با این نوع مارکتینگ و مزایا و معایب آن بیشتر آشنا نماییم. اصلا میخواهیم فوت گوزه گری بازاریابی را به شما آموزش دهیم. پس تا انتها با ما همراه باشید. برای ارتباط با مشاورین آکادمی مای کاستومر و دریافت مشاوره اختصاصی تماس بگیرید.
افیلیت مارکتینگ چیست؟ به زبان ساده
افیلیت مارکتینگ یکی از بهترین روشهای بازاریابی بوده که در آن یک واسطه برای فروش محصولات به شما کمک میکند. در واقع این واسطه که تحت عنوان ناشر تبلیغات شناخته میشود، در ازای فروش محصولات شما پورسانت و سود مشخصی را دریافت میکند. به همین سادگی! همکاری در فروش شباهت زیادی به تبلیغات دارد. اما تضمین فروش در آن بسیار بالاتر بوده و فوق العاده پر بازده خواهد بود.
افلیت مارکتینگ چگونه کار می کند؟
شاید وقتی نام همکاری در فروش را میشنوید تصور کنید که روشی بسیار پیچیده است. در حالی که شما با نوعی مارکتینگ بسیار ساده طرف هستید. تصور کنید یک فروشگاه آنلاین دارید و میخواهید فروش محصولات خود را افزایش دهید.
در این میان وبسایتهایی وجود دارند که در ازای دریافت پورسانت، برایتان تبلیغات انجام میدهند. شما بنر تبلیغاتی خود را برای آنها ارسال کرده و بابت هر فروشی که اتفاق میافتد به آنها پورسانت مشخصی را پرداخت خواهید کرد. در این صورت شما از روش همکاری در فروش استفاده کردهاید. البته در نظر داشته باشید که افیلیت مارکتینگ روشهای گوناگونی دارد و این تنها یک مثال ساده بود تا با نحوه عملکرد آن آشنا شوید.
معرفی انواع روش های افیلیت مارکتینگ
به دهها روش گوناگون میتوان برنامه همکاری در فروش را اجرا و پیاده سازی کرد. اما بهترین و موثرترین روشهای آن عبارتاند از:
۱_ پرداخت در ازای فروش
بی شک بهترین و کارآمدترین روش بازاریابی افیلیت، پرداخت در ازای هر فروش میباشد. در این روش شما تنها زمانی به ناشر پورسانت پرداخت میکنید که فروشی اتفاق افتاده باشد. در نهایت بیشترین بازدهی و سودآوری را خواهید داشت.
۲_ پرداخت برای نمایش آگهی
این روش افیلیت مارکتینگ بیشتر برای برندسازی و ایجاد آگاهی از برند کاربرد دارد. در این روش شما در ازای نمایش تبلیغاتتان توسط سایت ناشر هزینه پرداخت میکنید. مثلا با وبسایت مورد نظر توافق میکنید که در ازای هر ۱۰۰۰ بازدید آگهیاتان به او مبلغ مشخصی را پرداخت خواهید نمود.
۳_ پرداخت با هدف جذب لید
لیدها همان مشتریان بلقوهای هستند که به صفحه فرودتان وارد شده و احتمال جذبشان بسیار بالاست. لیدها بسیار ارزشمند هستند و گردآوری آنها برای هر کسب و کاری سودآور خواهد بود. حال برخی برندها در ازای جذب لید به سایت ناشر هزینه پرداخت میکنند.
۴_ پرداخت برای اقدام
چهارمین روش افیلیت مارکتینگ پرداخت در ازای هر اقدام است که اعتراف میکنیم در نوع خود بسیار جالب است. در این روش کسب و کار مورد نظر تنها در ازای انجام اقدامات مشخصی از سوی مشتری به ناشر هزینه پرداخت میکند. حال این اقدامات میتوانند شامل موارد مختلفی مثل کامنت گذاشتن، پر کردن فرم، خرید محصولات یا حتی عضویت در وبسایت شما باشند.
مزایای افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش
این روش مزایای فراوانی به همراه داشته و بی جهت نیست که این روزها به بخشی جدایی ناپذیر از کسب و کارهای آنلاین تبدیل شده است. در زیر به بررسی مزایای آن پرداختهایم:
اجرای بسیار ارزان
هزینه این روش نسبت به سایر شیوههای مارکتینگ مناسبتر و مقرون به صرفهتر است. چرا که برای اجرای آن نیاز به هیچ تجهیزات یا پلن خاصی نخواهید داشت.
بازدهی فوق العاده بالا
در افیلیت مارکتینگ شما تنها زمانی هزینه پرداخت خواهید کرد که فروش یا اقدامی از سوی مشتری انجام گرفته باشد. در نهایت با صرف کمترین هزینه بیشترین بازدهی را دریافت خواهید کرد و چه چیزی از این بهتر؟
ترافیک ارزشمند و هدفمند
در این روش شما تنها کاربرانی را جذب خواهید کرد که به محصولاتتان علاقه داشته و خواهان خرید آنها هستند. به همین دلیل ترافیک وبسایتتان بسیار ارزشمند و هدفمند بوده و نتایجی عالی کسب خواهید کرد.
افزایش شهرت و اعتبار برند
هنگام اجرای افیلیت مارکتینگ دهها سایت مختلف برند شما را به دیگران معرفی خواهند کرد و به مرور زمان به برندی مشهور و شناخته شده تبدیل خواهید شد. حال اگر این سایتهای تبلیغ کننده اعتبار بالایی نیز داشته باشند، وقتی محصولات شما را تبلیغ کنند به اعتبار برندتان نیز خواهند افزود.
اجرای کمپین افیلیت مارکتینگ در ۵ گام ساده!
و اما از کجا شروع کنیم؟ از همینجا! همین حالا دست به کار شوید و برای اجرای این نوع مارکتینگ طبق مراحل زیر پیش بروید:
۱_ هدف گذاری کنید
ابتدا اهداف خود را مشخص کنید. مخاطبان شما چه کسانی هستند؟ چه نیازهایی دارند؟ در چه پلتفرمهایی فعالیت میکنند؟ اصلا قصد شما از انجام این روش مارکتینگ چیست؟ با پاسخ داده به مجموعهای از این سوالات میتوانید به راحتی اهداف خود را مشخص نمایید.
۲_ رقبا را آنالیز و تحلیل نمایید
حالا بیایید به رقبا را هم نگاهی بیندازیم، شاید ایده یا نکته جدیدی دستگیرمان شد. در این بخش از اجرای افیلیت مارکتینگ میبایست بررسی کنید که آیا رقبا هم از این روش مارکتینگ استفاده کردهاند؟ شیوه اجرای آنها چگونه بوده است؟ چه محصولاتی را از این طریق به فروش رساندهاند و آیا روش همکاری در فروش برای آنها اثر بخش بوده است؟ با یافتن پاسخ این سوالات به راحتی میتوانید عملکرد رقبای خود را تحلیل کنید.
۳_ پلتفرم مورد نظر را انتخاب کنید
حالا باید پلتفرمی که قرار است کمپین افیلیت مارکتینگ خود را در آن اجرا نمایید انتخاب کنید. این پلتفرم میتواند سایت، اینستا و … باشد. اما در انتخاب آن بسیار دقت کرده و سعی کنید مناسبترین گزینه را برگزینید.
۴_ ناشر تبلیغاتی را انتخاب کنید
در این مرحله نوبت به انتخاب ناشر تبلیغاتی کمپین میرسد. در این بخش باید وسواس زیادی به خرج دهید. چون هر ناشری نمیتواند گزینه مناسبی برای اجرای کمپین شما باشد. ناشر میبایست دارای اعتبار زیادی بوده و تجربه بالایی در اجرای این نوع کمپین داشته باشد. پس از انتخاب ناشر میتوانید افیلیت مارکتینگ را اجرا نموده و تبلیغات خود را به نمایش درآورید.
۵_ و تمام! حالا کمپین خود را آنالیز کنید
اجرای کمپین به اتمام رسیده اما وظایف شما هنوز به پایان نرسیده است. حالا باید بررسی کنید که این کمپین شما چه نتایجی در پی داشته است؟ آیا آنقدر مفید بوده که ارزش تکرار کردن را داشته باشد؟ با بررسی این موارد میتوانید عملکرد و بازدهی کمپین خود را بررسی نموده و میزان اثربخشی آن بر روی کسب و کارتان را سنجش کنید.
کسب درآمد از افیلیت مارکتینگ، چگونه و چطور و چقدر؟
همکاری در فروش از جمله روشهایی است که برای هردو طرف تبلیغ کننده و تبلیغ دهنده سودآور خواهد بود. در واقع میتوان از آن تحت عنوان یک معامله دوسر برد یاد کرد. درآمد همکاری در فروش برای تبلیغ دهنده کاملا بستگی به نرخ تبدیل سایت او دارد. هرچقدر که بازدهی وبسایت او بالاتر باشد قطعا درآمد بیشتری از انجام تبلیغات برای بیزینس کسب خواهد کرد.
درآمد این نوع مارکتینگ برای تبلیغ دهندگان نیز به این وابسته است که تا چه میزان این کار را حرفهای انجام دهند. پس در نهایت نمیتوان میزان سودآوری و درآمد آن را تخمین زد و این مسئله کاملا نسبی است. در این رابطه میتوانید برای مشاوره رایگان در زمینه مشاوره راه اندازی کسب و کاری اینترنتی ، با متخصصان آژانس دیجیتال مارکتینگ مای کاستومر در ارتباط باشید.
موفقیت در افیلیت مارکتینگ با ۴ راهکار طلایی
و اما چگونه در این نوع مارکتینگ موفق شویم؟ سخت است اما شدنی! چه تبلیغ دهنده هستید و چه تبلیغ کننده، برای موفقیت در این روش به نکات و راهکارهای طلایی زیر توجه نمایید:
۱_ صادق باشید
در این نوع بازاریابی صداقت حرف اول را میزند. با مخاطبان خود در خصوص قیمتها، کیفیت محصول و مواردی از این قبیل صادق باشید. چون کاربران بسیار هوشمند هستند و با ترفند و حیله نمیتوان انتظار فروش محصول به آنها را داشت.
۲_ محتوای با کیفیت تولید کنید
در افیلیت مارکتینگ باید برای نمایش تبلیغاتتان محتوایی را تولید کنید. حال این محتوا باید به گونهای باشد که قدرت جلب توجه مخاطبان را داشته و بتواند محصول شما را به فروش برساند. منظورمان محتوای جذابی است که در همان نگاه اول چشمان مخاطب را به آگهیاتان خیره سازد.
۳_ مخاطب شناسی را از یاد نبرید
اگر محصول شما وسایل کوهنوردی است محتوای تبلیغاتیاتان هیچ کاربردی برای کسانی که به ورزش شنا علاقه دارند نخواهد داشت. پس باید بدانید که مخاطبین شما به چه محصولاتی علاقهمند هستند و به نیازهای آنها اهمیت دهید.
۴_ یک روش نه، 100 روش را امتحان کنید!
گفتیم که افیلیت مارکتینگ روشهای مختلفی دارد. پس خود را محدود نکرده و روشهای مختلفی را امتحان کنید. چرا که هریک از این روشها بازخوردها و مزایای خود را دارند و ممکن است برخی از آنها برای کسب و کار شما مناسبتر از سایرین باشند.
سخن آخر
در این مطلب از مجله مای کاستومر مثل همیشه سعی نمودیم شما را با روش افیلیت مارکتینگ آشنا نموده و اطلاعات جامع و کاملی را در اختیارتان قرار دهیم. به طور کلی این روش بازاریابی در صورتی که به شیوه اصولی و صحیح صورت گیرد، میتواند سودآوری کسب و کار شما را به طرز شگفت انگیزی افزایش دهد.
در نهایت توصیه میکنیم برای اجرای آن از افراد حرفهای و متخصص کمک گرفته تا بهترین نتایج را دریافت نمایید. شرکت دیجیتال مارکتینگ مای کاستومر ارائه دهنده خدمات سایت، سئو و شبکههای اجتماعی در خدمت شما عزیزان میباشد. برای دریافت مشاوره دیجیتال مارکتینگ اختصاصی رایگان با ما در ارتباط باشید.
سوالات متداول
شغل افیلیت مارکتینگ چیست؟
شغل افیلیت مارکتینگ در واقع همان عنوان شغلی ناشران بوده که با کمک وبسایت خود و از طریق انتشار تبلیغات شما کسب درآمد میکنند.
کدام روش بازاریابی افیلیت بهتر است؟
این مسئله کاملا بستگی به شرایط کسب و کار شما داشته و نمیتوان یک مقیاس کلی برای آن در نظر گرفت. برای مثال ممکن است روش پرداخت در ازای عمل برای یک بیزنس بیشترین سودآوری را داشته باشد. درحالی که برای بیزینس شما اصلا مناسب نیست.
آیا افیلیت مارکتینگ همان اینفلوئنسرمارکتینگ است؟
گرچه این دو شباهتهای زیادی به یکدیگر دارند اما یکی نیستند. به عنوان مثال در اینفلوئنسر مارکتینگ تبلیغات شما توسط افراد مشهور انجام میشود. اما در بازاریابی افیلیت لزوما اینطور نبوده و گاها تبلیغ تنها توسط یک سایت شناخته شده و پر بازدید صورت میگیرد.