همانطور که میدانید امروزه راه اندازی وبسایت و تلاش برای بهینه سازی و ارتقا آن، اهمیت زیادی برای وب مستمرها دارد. چرا که قطعا مدتها تلاش میکنند تا وبسایت خود را به نتیجه مطلوب رسانده و به اهداف بازاریابی خود از طریق آن دست یابند. اما گاهی این زحمات یک شبه به باد میرود. آن هم توسط گوگل!
بله درست حدس زدید، ما از پنالتی شدن سایت صحبت میکنیم! پنالتی گوگل جریمه و مجازاتی است که برای تخلفات سایتها در نظر گرفته میشود. پنالتی گوگل میتواند ترسناکترین چیزی باشد که در سایت مشاهده میکنید. اما نگران نباشید، چون گوگل آنقدرها هم بی رحم نیست! پنالتی سایت (Site penalty) نیز با انجام برخی راه حلها قابل رفع خواهد بود. در ادامه این مطلب از مجله مای کاستومر قصد داریم به معرفی راهکارهایی اصولی برای رفع پنالتی گوگل پرداخته و شما را با دلایل و روشهای تشخیص این اتفاق ترسناک بیشتر آشنا کنیم. پس تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید.
پنالتی سایت چیست؟
احتمالا شما هم جز فوتبالیهایی هستید که از تماشای مسابقات هیجان انگیز آن بسیار لذت میبرید. اما تا به حال توجه کردهاید در زمین فوتبال چقدر همه چیز منظم و دقیق پیش میرود؟ چرا که یک داور با تجربه در حال هدایت بازیکنان و ایجاد نظم است. اگر بازیکنی خطایی مرتکب شود چند بار اخطار دریافت کرده و در صورت تکرار نیز اخراج میشود. اما پنالتی گوگل چیست؟ پنالتی گوگل نیز دقیقا مشابه یک مسابقه فوتبال است. در این مسابقه سایتها نقش بازیکنان را داشته و با هم رقابت میکنند. حال اگر خطایی مرتکب شوند یا قوانین را دور بزنند، گوگل همانند یک داور فوتبال آنها را جریمه میکند.
اما گاهی این خطاها به قدری تکرار میشود، که گوگل راهی جز پنالتی سایت و اخراج آن ندارد. به همین سادگی! پنالتی در واقع یکی از رایجترین مشکلاتی است که معمولا در وبسایتهای تازه تاسیس رخ میدهد. گوگل دارای الگوریتمهایی است که فعالیت وبسایتها را چک و رصد میکنند.
اگر وبسایتی قوانین الگوریتمها را نادیده بگیرد و دچار تخلف شود، پنالتی و جریمه خواهد شد. در این صورت ابتدا رتبه سایت در گوگل به شدت افت کرده و صفحات آن دیگر ایندکس نخواهند شد. به همین دلیل سایت شما از نتایج جستجو حذف میشود. مثل یک کابوس میماند نه؟ حذف شدن از جایگاهی که شاید سالهاست برای قرار گیری در آن تلاش کردهاید. این جریمه مخصوص افرادی است که میخواهند راه ۱۰۰ساله را یک شبه طی کنند، بی خبر از آنکه طی کردن چنین راهی به این سادگیها هم نیست.
آشنایی با انواع پنالتی سایت
پنالتی گوگل شامل دو نوع مختلف میشود که عبارتاند از:
پنالتی اتوماتیک
همانطور که گفتیم گوگل دارای الگوریتمهای بسیار هوشمندی است. این الگوریتمها به طور خودکار سایتهایی که فعالیتهای غیر مجاز دارند را پنالتی میکنند. اگر سایتی توسط این الگوریتمها پنالتی شود، میتوان گفت پنالتی اتوماتیک دریافت کرده است. یعنی این کار تنها به واسطه رباتهای گوگل انجام شده و دست هیچ نیروی انسانی در میان نیست.
پنالتی دستی
اما در پنالتی سایت دستی شرایط کاملا متفاوت است. گاهی سایتی فعالیت غیر اصولی داشته و از روشهای اسپم استفاده میکند. حال افرادی که به صفحات آن وارد شدهاند، اقدام به گزارش این سایت میکنند. در این صورت کارشناسان گوگل به بررسی گزارشها و وضعیت وبسایت مورد نظر میپردازند. اگر وبسایت تخلفی مرتکب شده باشد توسط کارشناسان انسانی پنالتی خواهد شد که به آن پنالتی دستی میگویند.
مهمترین دلایل پنالتی سایت توسط گوگل
چرا سایت من پنالتی شده است؟ افرادی که از طریق روشهای متقلبانه قصد ارتقا سایت خود را داشتهاند پاسخ این سوال را به خوبی میدانند. اما روی صحبت ما با افرادی است که از روی ناآگاهی چنین خطاهایی داشتهاند. این افراد گاها ممکن است از دلیل پنالتی سایت خود نیز آگاه نباشند. حال برای رفع این مشکل میبایست به علتهای پنالتی وبسایت آشنایی داشته باشید.
در زیر به بررسی مهمترین علتهای این مشکل پرداختهایم:
خریدن بک لینک، پنالتی شدن آن هم با پرداخت هزینه!
اولین علت پنالتی سایت (Site penalty)توسط گوگل خرید بک لینک است. اینکه سایتی به وبسایت شما لینک بدهد بسیار خوب است. اما اگر لینک را خریداری کنید، گوگل را عصبانی میکنید. بسیاری از کسانی که بک لینک را به شما میفروشند، تاکید دارند که اسپم نمیشوید. اما ما به شما میگوییم بیایید و از خیر این کار بگذرید! چون اینگونه احتمال دارد با وجود پرداخت هزینه برای خرید بک لینک، پنالتی شدن را هم تجربه کنید.
خطای ۴۰۴، مشکلی بسیار رایج
هیچ چیز بدتر از این نیست که کاربر پس از ورود به سایت شما با یک خطای ۴۰۴ بزرگ روبرو شود. این مسئله میتواند دلایل مختلفی داشته باشد. اما اگر رخ دهد، احتمال پنالتی سایت وجود دارد.
کپی محتوا، تقلبی ناجوانمردانه!
فرض کنید متنی بسیار جذاب و دسته اول را برای سایت خود تولید کرده و انتشار دادهاید. اما وبسایت رقیب بدون هیچ زحمتی متن شما را کپی کرده و درون وبسایت خود قرار میدهد. ناجوانمردانه است نه؟ اما نگران نباشید. چون حواس گوگل حسابی جمع است. در این صورت سایت فرد کپی کننده اسپم و پنالتی شده و رتبه سئو او نیز به شدت کاهش پیدا میکند. طبیعی است دیگر، محتوای کپی هیچ ارزشی برای گوگل ندارد.
متن مخفی، به زور چپاندن کلمات کلیدی
یکی دیگر از علتهای پنالتی سایت استفاده از متن مخفی است. در این روش فرد متن را در جایی قرار میدهد که کاربر به هیچ طریق نتواند آن را مشاهده کند. برای مثال متن را در زیر تصاویر میگذارد یا آن را با فونت صفر مینویسد تا قابل رویت نباشد. معمولا این کار برای افزایش رتبه سایت در گوگل انجام میشود. اما چون از روشهای سئو کلاه سیاه است، سبب اسپم شدن سایت میشود.
مخفی کردن لینک، یک مخفی سازی زیرکانه اما دردسرساز!
مخفی کردن تنها مختص متن نیست و شامل لینکها نیز میشود. برای مثال اگر لینک را با رنگی مشابه رنگ پس زمینه وبسایت بنویسید آن را مخفی کردهاید. اینگونه احتمال پنالتی سایت توسط گوگل افزایش مییابد. چرا که به هر حالت حرکتی مشکوک انجام دادهاید.
از دسترس خارج شدن سایت، مشکلی آزاردهنده
اگر سایت از دسترس کاربران خارج گردد قطعا همه را آزار میدهد. از نویسنده و وب مستر گرفته تا سئو کار و وب دیزاینر، حال اگر این از دسترس خارج شدن به طور مکرر رخ دهد، سایت به سرعت پنالتی میشود. چون گوگل هم جز لیست کسانی است که از دسترس خارج شدن سایت شما آزارش میدهد.
استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی، قانونی منسوخ شده
شاید اگر چند سال پیش کلمات کلیدی بسیار زیادی را در متن استفاده میکردید، چندان غیر طبیعی نبود. اما امروزه این کار سبب پنالتی سایت گوگل میشود. چون ارزش و میزان غنی بودن محتوای شما را کاهش میدهد.
سرعت پایین، رایج اما قابل حل
احتمالا شما هم به سایتهایی که سرعت کندی دارند برخورد کردهاید. همیشه این مسئله را در نظر داشته باشید که کاربر کمتر از ۳ ثانیه برای لود شدن صفحات سایت به شما فرصت میدهد. بعد از ۳ ثانیه دیگر تلاش نکنید، چون قطعا کاربر سایت شما را ترک کرده است. پایین بودن سرعت از دیگر دلایل پنالتی شدن سایت توسط گوگل محسوب میشود.
بهینه سازی بیش از حد انکرتکست
انکرتکست، متنی قابل مشاهده و کلیک است که در لینکها مشاهده میشود. برای مثال ممکن است هنگام طراحی فروشگاه اینترنتی شما از یک صفحه به صفحه دیگر لینک دهید. متناسب با آن صفحه یک انکرتکست وجود دارد. انکرتکست یک لینک است که به گوگل و کاربران کمک میکند تا بدانند محتوای صفحه مقصد چیست.
اگر سایتها به یک صفحه خاص لینک دهند و از اصطلاحات انگلیسی انکرتکست استفاده کنند ممکن است رتبه آن صفحه در آن اصطلاح در گوگل افزایش یابد. به همین دلیل سئوکاران سعی میکنند از کلمه کلیدی دقیق برای رتبه بندی در انکرتکست لینک های خود استفاده کند.
ایجاد چند انکرتکست برتی یک کلمه کلید از تکنولوژی های مخرب برای سئو است. بهینهسازی بیش از حد انکرتکست کار نادرستی است. احتمال دارد تا موتور جستجو وبسایت شما را جریمه کند.
وبلاگ نویسی مهمان هرزنامه
وبلاگ نویسی مهمان و سئو کاملا مطابق هم هستند. برای افزایش رتبه سایت در گوگل به بک لینک نیاز دارید. وبلاگ نویسی مهمان این امکان را به شما میدهد تا لینکهایی که بیشترین اهمیت را دارند اضافه کنید و در تولید محتوا متنی یک صفحه قرار دهید.
لینک های متنی قدرتمند و با ارزش هستند. زمانی که برای یک سایت پست مهمان مینویسید درج کردن لینک در آن سایت به سایت خود آسان است. اما گوگل نسبت به وبلاگ نویسی به عنوان مهمان هشدار میدهد. اگر تنها دلیل شما برای وبلاگ نویسی دریافت لینک باشد، ممکن است سایت شما مورد هدف قرار بگیرد و از موتور جستجو خارج شوید.
دلیل شما برای وبلاگ نویسی باید خدمت به مخاطب باشد و محتوای با کیفیتی تولید کنید تا آن را به خاطر بسپارد. تنها در زمان لزوم و مرتبط بودن پست مهمان به سایت خود لینک دهید. لینکدهی نامربوط از تکنولوژی های مخرب برای سئو به شمار میآید.
معرفی ۵ راهکار شگفت انگیز برای رفع پنالتی سایت
احتمالا وقتی با پنالتی سایت خود روبرو شدهاید حس میکنید دنیا به آخر رسیده است و باید از صفر شروع کنید. اما اینطور نیست. شما با انجام برخی روشها میتوانید پنالتی را رفع کرده و سایت را به وضعیت قبلی خود بازگردانید. مای کاستومر در این بخش ۵ راهکار شگفت انگیز رفع پنالتی را به شما معرفی میکند:
لینکهای اضافه را حذف کنید
بک لینکهای اضافه ارزشمند نیستند. مخصوصا اگر آنها را خریداری کرده باشید. پس تمام قسمتهای سایت خود را بررسی کرده و کلیه لینکهای اضافه را حذف کنید.
محتوای با کیفیت تولید کنید
“محتوا پادشاه است” این را من نمیگویم، بلکه بیل گیس از ثروتمندان مردان جهان میگوید. ابتدا تمام محتواهای کم ارزش، کپی و تکراری سایت خود را حذف کنید. سپس اقدام به تولید محتوای با کیفیت، خلاقانه و جذاب نمایید. محتوای تولید شده را انتشار دهید و بر روی سئوی آن نیز کار کنید تا پنالتی سایت برطرف شود.
تبلیغات اضافه ممنوع!
گوگل از تبلیغات بدش نمیآید. به هر حال خودش هم بر پایه تبلیغات فعالیت میکند. اما تبلیغات اضافه کاربر را آزار میدهد و سبب میشود هنگام ورود به سایت شما احساس ناخوشایندی داشته باشد. این مسئله میتواند سبب پنالتی سایت شود. پس برای جلوگیری از این مورد هرگونه تبلیغ اضافهای را حذف کنید.
ربات نباشید!
یکی دیگر از علتهای پنالتی سایت (Site penalty) رفتار ربات گونه شماست. مثلا گاهی شما هر روز راس ساعت ۱۲ محتوای خود را درون سایت آپلود میکنید. اینگونه ممکن است گوگل به ربات بودن شما شک کند. پس بهتر است هر از گاهی ساعت آپلود مقالات را تغییر دهید.
چگالی کلمات کلیدی را اصلاح کنید
اگر چگالی کلمات کلیدی بیش از ۳ درصد متن باشد، قطعا کیفیت آن را به طرز چشمگیری کاهش میدهد. پس تعداد کلمات را اصلاح کنید.
دیگر راهکارهای مهم:
شما دارای محتوای تکراری تصادفی هستید
گوگل هر نوع محتوای تکراری را مجازات نمی کند. مانند بسیاری از هشدارهای گوگل، مجازات محتوای تکراری به اقدامات فریبنده منتهی می شود. محتوای سایت شما که زیر رادار محتوای تکراری مضر است، شامل نسخههای صفحات و محتوای یکسان است.
محتوای تکراری بدی که گوگل برای آن نظارت میکند، مطالبی است که افراد آن را کپی میکنند فقط برای کسب رتبه بهتر. معمولاً، بازاریابان اینترنتی برای سرقت کپی به سایتهای دیگر سر نمیزنند، بنابراین محتوای تکراری بهعنوان یکی از مشکلات سئو، ناخواسته است.
سایتها اغلب زمانی با مشکلات محتوای تکراری مواجه میشوند که نشانیهای اینترنتی مختلف یک صفحه را نشان میدهند.
محتوای تکراری را پیدا کنید
بنابراین، چگونه می توانید مشکلات سئو را قبل از اینکه به دردسر تبدیل شود، متوجه شوید؟
میتوانید محتوای تکراری ناشی از انواع URLها را در گزارش سرچ کنسول گوگل بیابید. بخش «بهبودهای HTML» توضیحات متا تکراری را نشان میدهد، که مساله شما در مورد هجوم URLهای تکراری است. Rel=canonical و redirects 301 به موتورهای جستجو سیگنال می دهند که اقدام مناسب برای آن صفحات چیست.
ویژگی HTML rel=canonical توضیح می دهد که چرا URL ها دارای یک کپی هستند و کدام یک در SERP ها رتبه بندی می شوند. ریدایرکت های 301 به طور دائم افراد را به URL ترجیحی می فرستد و بیشتر قدرت رتبه بندی صفحه را کانال می کند. همچنین میتواند برخی از پیچیدگیهایی که این مشکلات محتوای تکراری ایجاد میکنند را هموار کند.
از تغییر مسیرهای 301 برای حفظ اعتبار لینک از یک وب سایت قدیمی استفاده کنید و در عین حال کاربران (و موتورهای جستجو) را به مکان جدید راهنمایی کنید.
عناوین و تگ های بی اثر را رفع کنید
تگهای عنوان و هدر ابزارهای مفیدی در بررسی سئوی شما هستند، اما اگر نتوانید این تگ ها را به درستی اجرا کنید، یکز از آزاردهنده ترین مشکلات سئو را در دستان خود دارید. مسائل مربوط به تگ عنوان که بر سئو تاثیر می گذارد، استراتژی شما را تحت تاثیر قرار می دهد. تگهای عنوان تکراری میتوانند مانعی برای عملکرد سئوی شما باشند، اما خوشبختانه، میتوانید با همان روش URLهای تکراری، آنها را بررسی کنید.در این زمینه آژانس دیجیتال مارکتینگ مای کاستومر اماده ارائه خدمات به شما است.
تگ های عنوان و سرصفحه را تقویت کنید
شما می توانید با یک توسعه دهنده وب یا متخصص سئو کار کنید تا این تگ ساده HTML را اضافه یا تقویت کنید و به صفحه خود عنوانی که شایسته آن است بدهید.
مشکلات تگ سرصفحه همچنین کمپین شما را که با دقت برنامه ریزی کرده اید نقض می کند. تگ H1 با تگ عنوان متفاوت است و معمولاً در بالای مقاله در صفحه واقعی سایت قرار می گیرد (در حالی که تگ های عنوان به قسمت برگه مرورگر و SERP ها می چسبند).
موتورهای جستجو از تگ های هدر برای تشخیص اطلاعات مهم در مورد صفحه شما استفاده می کنند.
اگر به جای جابجایی به فونتهای کوچک و الگوی ساختاریافته، تگ H1 را در پایین صفحه تکرار کنید، به نظر میرسد که چندین عنوان روی صفحه برای گوگل دارید. یک تگ H1 منحصر به فرد را در بالای محتوای خود قرار دهید و از تگ های H2 و H3 برای عنوان های فرعی استفاده کنید. میتوانید سلسله مراتب اطلاعاتی را تنظیم کنید که Google آن را دوست داشته باشد و کاربران بتوانند از آن استقبال کنند.
از بهینه سازی موبایل صرف نظر نکنید
چیزی که بسیاری از مردم آن را ” الگوریتم Mobilegeddon” نامیدند. انتخاب گوگل برای ایندکس کردن سایت های بهینه شده برای موبایل آنقدرها هم که به نظر می رسد ترسناک نیست. کاربران دائماً از تلفن همراه خود جستجو میکنند، اما زمانی که وبسایتها نسبتهای دسکتاپ را برای نمایشگرهای کوچک حفظ میکنند، ممکن است با شکست مواجه شوند.
آیا جریمه های گوگل واقعی هستند؟
وقتی در بازاریابی اینترنتی یا سئو کار میکنید، افسانههای زیادی درباره گوگل و جریمههایی که برای مدیران وبسایتها صادر میکنند میشنوید. با توجه به اینکه هر چند وقت یکبار موتور جستجو الگوریتم های خود را به روز می کند و به روز رسانی های جدید را منتشر می کند، جای تعجب نیست که افسانه جریمه های گوگل (Google Penalties) بسیار زیاد باشد. تنها چیزی که لازم است این است که یک فرد خوش فکر پیام سرچ کنسول را اشتباه بخواند یا اطلاعات تایید نشده را پست کند و شایعات از آنجا پخش شود.
اگر با مفهوم جریمه های گوگل آشنا هستید، یا فقط کمی در مورد این موضوع مطالعه کردهاید، ممکن است این تصور را داشته باشید که گوگل میتواند همه را به خاطر همه چیز مجازات کند. ممکن است شنیده باشید که وبسایتها برای خرید لینک از نتایج موتورهای جستجو حذف میشوند. یا ممکن است شایعاتی شنیده باشید مبنی بر اینکه ممکن است به دلیل کپی تصادفی محتوای خود یا برای افراد دیگری که محتوای شما را تکرار می کنند، از فهرست گوگل خارج شوید.
آیا این مجازات ها واقعیت است یا تخیلی؟ در این پست، ما قصد داریم نگاهی به برخی از جریمههای شایعه شده و بهروزرسانیهای الگوریتم که در سرتاسر وب مورد بحث قرار گرفتهاند، بیاندازیم.
زمانی که خواندن را تمام کردید، باید تصور بهتری داشته باشید که کدام جریمه های گوگل واقعی هستند، کدام بهترین روشهایی هستند که باید از آنها آگاه باشید و کدام یک داستان هستند. ما با توضیح دو نوع جریمه – الگوریتمی و دستی – شروع خواهیم کرد که باید برای کسانی از شما که تازه وارد این موضوع شده اند مفید باشد.
دو نوع از جریمه های گوگل
موتورهای جستجو، یعنی گوگل، می توانند دو نوع از جریمه های گوگل را برای موارد ذکر شده در فهرست خود صادر کنند: دستی و الگوریتمی.
آنها را می توان اینگونه تعریف کرد:
جریمه دستی
جریمه دستی جریمه ای است که توسط انسان اعمال می شود و یک وب سایت را از صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) بر اساس رفتار مضر یا هرزنامه حذف می کند.
جریمه الگوریتمی
جریمه الگوریتمی جریمه ای است که به طور خودکار توسط یک الگوریتم (فناوری پشت صحنه موتور جستجو) اعمال می شود که موقعیت وب سایت را در SERP بر اساس رفتار نامطلوب کاهش می دهد.
اساساً، یک جریمه دستی مجازاتی است که شما را به طور کامل از SERP ها پاک می کند، حداقل تا زمانی که اشکالات رفع شود. جریمه های دستی را می توان برای وب سایت هایی اعمال کرد که به طور ناخواسته توسط هرزنامه یا نرم افزارهای جاسوسی سرمایه گذاری شده اند (به قصد جلوگیری از انتشار آن)، یا به وب سایت هایی که تصور می شود به نوعی نتایج جستجو را دستکاری می کنند اعمال شود. از سوی دیگر، جریمه الگوریتمی بر اساس اینکه وب سایت شما دارای نوعی معیار است، دید شما را کاهش می دهد.
به عنوان مثال، برخی از بهروزرسانیهای الگوریتم گوگل، وبسایتهایی با محتوای کم را هدف قرار دادهاند، بنابراین اگر سایت شما به عنوان سایتی با محتوای کم در نظر گرفته شود، رتبه شما ممکن است تا زمانی که الگوریتم دوباره «رفرش» شود، کاهش یابد.
آیا جریمه های گوگل فقط یک افسانه است؟
در این لیست جریمه های گوگل (و مجازات های احتمالی) بر اساس محبوبیت رتبه بندی شده است و با یکی از رایج ترین آنها شروع می شود: جریمه محتوای تکراری.
جریمه محتوای تکراری
شایعه: “اگر وب سایت شما دارای محتوای تکراری باشد یا به طور تصادفی در وب سایت شما تکرار شده باشد یا از طریق مقالات یا توضیحات محصول از وب سایت های دیگر منتشر شده است” به عنوان بخشی از به روز رسانی الگوریتم پاندا مجازات خواهید شد.
واقعیت یا تخیلی؟ در بیشتر موارد غیر واقعی
توضیح: جریمه های گوگل برای محتوای تکراری گوگل واقعاً وجود ندارد. در سال 2008، وبلاگ رسمی وب مستر گوگل اعلام کرد که “چیزی به عنوان ” جریمه محتوای تکراری ” وجود ندارد.
پس چرا این شایعه همچنان ادامه دارد؟
دلیل خوبی وجود دارد: محتوای تکراری می تواند مضر باشد. سایت Moz در مورد محتوای تکراری نکات بسیار خوبی را توضیح می دهد که چرا محتوای تکراری می تواند تأثیر زیادی بر سایت شما داشته باشد یا باعث شود صفحات شما در SERP دیده شوند. در اصل، گوگل می خواهد نتایج جستجوی خود را با محتوای مختلف پر کند، زیرا مردم تنوع ها را دوست دارند.
اگر موتور جستجو محتوای تکراری را تشخیص دهد، سعی میکند بر اساس «شواهد» ارائه شده، بفهمد که کدام سایت اصلی است و آن را بالاتر از سایرین قرار میدهد.
احتمالاً چند صفحه تکراری در اینجا و آنجا به شما آسیبی نمی رساند، اما در صورت امکان، به جای استفاده از آنچه به شما داده شده، محتوای خود را ایجاد کنید و کپی خود را به حداقل برسانید. متناوباً، میتوانید از یک تگ “rel=”canonical برای نشان دادن اینکه کدام صفحات اصلی هستند، استفاده کنید، اگر موارد تکراری ایجاد شد که نمیخواهید حذف کنید.
همچنین بخوانید: سرپ گوگل (Google SERP) چه کاربردی دارد؟
جریمه لینک های خریداری شده
شایعه: اگر مسجل شد که در حال خرید لینک برای وب سایت خود هستید، می توانید به طور کامل از گوگل حذف شوید.
واقعیت یا تخیل؟ واقعیت
همین امر در مورد کسانی که در حال فروش لینک هستند نیز صادق است.
توضیح: در حالی که هیچ جریمه پرداختی برای لینکی وجود ندارد، به خودی خود، گوگل جریمه بزرگ”لینک های غیرطبیعی” دارد که می تواند برای افرادی که در کمپین های خرید لینک شرکت می کنند اعمال شود. این مورد از جریمه های گول میتواند برای وبسایتهایی اعمال شود که در مقادیر زیاد به هر روش مصنوعی یا هرزنامهای، از جمله نرمافزار، مبادله بیش از حد لینک یا پستهای مهمان، یا خرید و فروش لینکها، بک لینک دریافت میکنند.
گوگل فکر می کند که لینک ها باید به طور طبیعی انجام شوند و به نفع کسانی باشد که از وب برای یادگیری استفاده می کنند. نه به نفع رتبه یک وب سایت. اگر مسلم شد که مشکوک به پرداخت پول برای لینک ها هستید، لینک ها یا سایت شما یا هر دو ممکن است جریمه شوند، که ممکن است منجر به ناپدید شدن کامل از SERP ها شود تا زمانی که لینک ها حذف شوند.
همچنین بخوانید: چگونه استراتژی لینک سازی داخلی خود را بسازید؟
جریمه تصویر توسط گوگل
شایعه: اگر یک تصویر میزبانی شده در وب سایت شما در جستجوی Google Images متفاوت ظاهر شود، می توانید جریمه دستی برای “عدم تطابق” دریافت کنید.
واقعیت یا تخیل؟ واقعیت
توضیح: در سال 2013 معرفی شد، جریمه دستی “تناسب تصویر” گوگل را می توان برای وب سایت هایی اعمال کرد که به نظر می رسد عمداً تصاویر گوگل را فریب می دهند و موتور جستجو را مجبور به فهرست کردن (یا درج در نتایج جستجو) تصاویری می کند که با آنچه بازدیدکنندگان می بینند مطابقت ندارند.
همچنین ممکن است برای سایتهایی که از نرمافزار ضد هاتلینک یا واترمارک خودکار استفاده میکنند برای محافظت از تصاویرشان در برابر سرقت استفاده شود.
اگر نمیدانید که چگونه این مورد در وبسایت شما اعمال میشود، نگران آن نباشید: به احتمال زیاد، هرگز نباید نگران این مورد از جریمه های گوگل باشید. با این حال، این مورد از جریمه های گوگل بر سایتهایی تأثیر میگذارد که ممکن است سعی کنند کاربران را برای بازدید از تصویری که هرگز تحویل داده نمیشود، فریب دهند، مانند والپیپر دسکتاپ یا وبسایتهای پایگاه داده تصویر
بنابراین اگر یکی از آن ها را اجرا می کنید، مراقب باشید
همچنین بخوانید: بررسی تاثیر عکس در سئو و ارتقا رتبه سایت در گوگل
مجازات تک کلمه کلیدی
شایعه: وب سایت شما می تواند برای یک کلمه کلیدی جریمه شود، و از رتبه بندی برای کلمه کلیدی گفته شده جلوگیری شود، در حالی که همه چیز عادی به نظر می رسد.
واقعیت یا تخیل؟ واقعیت
توضیح: همه جریمه های گوگل برای کل وب سایت اعمال نمی شود. برخی از این مجازاتها «تطابق جزئی» نامیده میشوند و ممکن است فقط برای بخشهای خاصی از وبسایت شما اعمال شوند.
بنابراین اگر گوگل رفتار غیرطبیعی مربوط به یک صفحه خاص، URL، لینک و غیره را تشخیص دهد، می تواند آن مورد خاص را جریمه کند، در حالی که بقیه وب سایت شما دست نخورده باقی می ماند. به عنوان مثال، اگر گوگل فکر میکند فروشگاه لوازم خانگی شما لینک های هرزنامه زیادی را در پستهای وبلاگ مهمان نادرست قرار داده است تا برای کلمه کلیدی «خرید موبایل» رتبه خوبی داشته باشد، میتواند به سادگی شما را از SERP آن کلمه کلیدی حذف کند.
اما شما را به خاطر “خرید تبلت” مجازات نمیکند. نحوه ظاهر شدن این جریمه در سرچ کنسول به این بستگی دارد که در وهله اول چه چیزی باعث پنالتی شدن آن شده است. در مثال بالا، احتمالاً تطابق جزئی لینک های غیر طبیعی به سایت خود را مشاهده خواهید کرد.
جریمه بیش از حد بهینه سازی
شایعه: شما می توانید وب سایت خود را “بیش از حد سئو” کنید تا جایی که به خاطر آن جریمه شوید.
واقعیت یا تخیل؟ نیمی واقعیت، نیمی خیال.
مشکل سئو بیش از حد: در سال 2012، مت کاتس از گوگل اظهار داشت که موتور جستجو بر روی جریمه “سئو بیش از حد” کار می کند.
سپس، در ماه آوریل، اولین به روز رسانی الگوریتم پنگوئن منتشر شد. پنگوئن برای تنبیه سایتهایی که SERPها را با لینکهای غیرطبیعی دستکاری میکنند، از جمله لینکهای پولی، لینکهای هرزنامه، و لینکهایی با انکر تکست سنگین (مثلاً لینک دادن به صفحهای با متن «خرید موبایل» طراحی شده است. ”).
احتمالاً این کار از این طریق شروع شده است. برای روشن بودن، هیچ جریمه ای برای مجازات وب سایتی که در سئوی آن بیش از حد تشخیص داده شده است، طراحی نشده است. با این حال، بسته به کاری که انجام میدهید، ممکن است در خطر مواجه شدن با بهروزرسانی پنگوئن یا حتی ضربه زدن با یک جریمه دستی باشید.
بنابراین اگر در حال ایجاد تعداد زیادی لینک با انکر تکست خاص هستید، یا صدها صفحه پر از کلمات کلیدی می نویسید، احتمالاً در نهایت با نوعی از جریمه های گوگل مواجه خواهید شد.
جریمه ارور 404
شایعه: اگر وب سایت شما 404 های زیادی داشته باشد، می توانید جریمه شوید.
واقعیت یا تخیل؟ تخیلی، اما…
توضیح: خیر، اشتباه تایپ کردن یک URL یا حذف یک صفحه از جریمه های گوگل نیست، حتی در مقیاس بزرگ. اما ارور 404 صفحه یافت نشده، که هنگام تلاش برای دسترسی به صفحهای که در سرور وبسایت وجود ندارد رخ میدهد، میتواند از راههای دیگر برای شما مشکلساز باشد. آنها می توانند بازدیدکنندگان سایت شما را ناامید کنند، که به نوبه خود می تواند بر معیارهایی مانند نرخ پرش تأثیر بگذارد، که گوگل از آن برای تعیین رتبه شما استفاده می کند.
بنابراین مراقب 404 ها باشید و سعی کنید تا جایی که ممکن است آنها را حذف کنید.
همچنین بخوانید: راه حل هایی برای رفع ارور ۴۰۴ سایت
جریمه کند بودن سایت
شایعه: گوگل برای سایت های کند جریمه دارد.
واقعیت یا داستان؟ تخیلی … اما سرعت سایت بر رتبه شما تأثیر می گذارد.
توضیح: هیچ جریمه ای برای داشتن یک وب سایت کند وجود ندارد… اما گوگل از سایت های سریعتر در نتایج جستجوی خود استفاده می کند.
اگر به موتور جستجو بین دو سایت با فاکتورهای مشابه انتخاب داده شود، اما یکی 2 ثانیه سریعتر از دیگری بارگذاری شود، سایت سریعتر همیشه از آن بالاتر خواهد بود.
جریمه نویسندگی گوگل
شایعه: ممکن است به دلیل استفاده از Google Authorship در بسیاری از صفحات خود یا استفاده نامناسب از آن جریمه شوید.
واقعیت یا تخیل؟ قبلاً واقعیت، اکنون خیالی است، زیرا Google Authorship وجود ندارد.
توضیح: قبل از حذف کامل پشتیبانی Google Authorship در آگوست سال 2014، گوگل هشدارهایی را برای کسانی که از نشانه گذاری نویسندگی در صفحاتی استفاده می کردند که نویسنده ندارند، مانند صفحات اصلی وب سایت، در تلاش برای جذب موارد دیگر اخطار می داد. کلیک در جستجوها این جریمه های گوگل بسیار کم بود، اما اتفاق افتاد.
البته دیگر برای این جریمه های گوگل دیگر جای نگرانی نیست.
با این حال، همچنان این خطر وجود دارد که به دلیل استفاده نامناسب از ویژگی ریچ اسنیپت گوگل جریمه شوید. وب مسترهایی که صفحات را به طور نامناسب علامت گذاری می کنند (به عنوان مثال، اضافه کردن نظرات به صفحاتی که در آنها وجود ندارد) می توانند جریمه شوند و تا زمانی که مشکل را برطرف کنند از SERP حذف می شوند.
جریمه وبلاگ نویسی مهمان
شایعه: شما می توانید برای انتشار پست توسط وبلاگ نویسان مهمان در سایت خود جریمه شوید.
واقعیت یا تخیل؟ بالقوه واقعیت، اما فقط در نتیجه سایر رفتارهای مضر مرتبط. “جریمه وبلاگ نویسی مهمان” به خودی خود تخیلی است.
چگونه وبلاگ نویسی مهمان می تواند مضر باشد: در ژانویه 2014، مت کاتز پستی را در وبلاگ خود منتشر کرد که در آن پایان وبلاگ نویسی مهمان برای SEO را اعلام کرد.
چند ماه بعد، گوگل «پستهای وبلاگ مهمان با کیفیت پایین» را به صفحه جریمه «محتوای کم یا بدون محتوای اصلی» خود اضافه کرد. احتمالاً این شایعه از اینجا شروع شده است. اگرچه هیچ جریمه واقعی برای وبلاگ نویسی مهمان وجود ندارد، پست های مهمان می توانند شما را در معرض خطر جریمه قرار دهند اگر:
- حاوی لینک هایی به وب سایت های نامرتبط یا مضر است.
- غیر اصلی یا تکراری هستند.
- در تلاش برای رتبه بندی بالا با کلمات کلیدی پر شده اند.
- برای اینکه در نتیجه پذیرش مشارکت مهمان دچار مشکل نشوید، هر پستی را که میپذیرید به دقت مرور کنید.
همچنین میتوانید لینکهایی را که در مورد آنها مطمئن نیستید، nofollow کنید، که سایت شما را تا جایی که جریمههای لینکها پیش میرود، از آسیب دور نگه میدارد.
توضیح بیشتر: پست های مهمان را نپذیرید مگر اینکه از این 7 قانون پیروی کنید (جلوگیری سریع) اینها همه افسانه های جریمه های گوگل هستند که ما باید در حال حاضر پوشش دهیم! همانطور که از دیگران می شنویم، ممکن است آنها را در این پست قرار دهیم. اگر شایعه ای درباره جریمه های گوگل، مورد خاصی شنیده اید که می خواهید راجع به آن توضیح دهیم، نظر خود را بنویسید.
جریمه های واقعی گوگل که باید درباره آن بدانم چیست؟
بنابراین، با تمام این افسانه ها، ممکن است تعجب کنید که کدام جریمه های گوگل واقعی هستند و ارزش دانستن در مورد آنها را دارند. در اینجا لیستی از جریمه های گوگل یا اقدامات دستی و بهروزرسانیهای الگوریتم و همچنین برخی لینک های مرتبط وجود دارد که امیدوارم به شما کمک کند:
- هرزنامه – از جمله هرزنامه در نشانه گذاری ساختاریافته، هرزنامه خالص، هرزنامه تولید شده توسط کاربر، و پنهان کاری.
- وب سایت هک شده.
- متن پنهان و پر کردن کلمات کلیدی.
- محتوای کم با ارزش افزوده کم یا بدون ارزش.
- عدم تطابق تصویر.
- پیوندهای غیر طبیعی – چه به سایت شما، چه از سایت شما یا به سایت شما – بر لینک ها تأثیر می گذارد.
- آپدیت پاندا.
- به روز رسانی پنگوئن.
- آپدیت مرغ مگس خوار.
- به روز رسانی کبوتر.
این موارد معامله واقعی هستند و توسط Google تأیید شده اند.
در آینده، اگر در مورد یکی از جریمه های گوگل شایعه بشنوید، می توانید هر یک از سایت های لینک شده در سراسر این پست (از جمله صفحه راهنمای ابزار سرچ کنسول گوگل) را بررسی کنید تا صحت یا عدم صحت آن را بررسی کنید.
امیدوارم این مقاله تا حدودی روشن کند که کدام جریمه های گوگل و اقدامات دستی واقعی هستند و کدام یک فقط یک اثر تخیلی هستند. اگر سوالی در مورد این پست دارید، یا میخواهید شایعه دیگری را برای ما پیشنهاد کنید تا بتوانیم آن را از توضیح دهیم، لطفاً نظر خود را برایمان بگذارید! در ضمن اگر به دبنال طراحی فروشگاه اینترنتی هستید میتوانید به مای کاستومر اعتماد کنید.
کلام پایانی
در این مطلب از مجله مای کاستومر به بررسی روشهای رفع پنالتی سایت پرداختیم. اگر سایت شما پنالتی شد تمامی راهکارهای بالا را انجام دهید و در این زمینه از یک متخصص نیز کمک بگیرید. سپس از طریق اینترنت از کارشناسان گوگل بخواهید که وبسایت شما را بررسی نموده و مجددا صفحات آن را ایندکس نمایند. آژانس دیجیتال مارکتینگ مای کاستومر از معتبرترین مجموعههای دیجیتال مارکتینگ کشور بوده که خدمات طراحی و سئو سایت را با بهترین کیفیت و مناسبترین هزینه ارائه مینماید. برای ارتباط مستقیم با مشاورین مجموعه و اخذ مشاوره اختصاصی(شماره)تماس حاصل نمایید.
سبب افت رتبه شدید سئو و ایندکس نشدن صفحات وبسایت خواهد شد.
منظور همان پنالتی اتوماتیک است که توسط الگوریتم ها انجام میگیرد.
بستگی به نوع تخلف و وضعیت وبسایت شما دارد. اما معمولا پروسه زمانبری خواهد داشت.