تولید محتوای ویدئویی (Video content) و تصویری همانطور که از نامش پیدا است، تنها بهصورت بصری میباشد. طبق آمارهای منتشرشده؛ توییت همراه با عکس ۱۵۰ برابر بیشتر از توییت های بدون عکس منتشر میشوند و روزانه در فیسبوک حدود ۱۰۰ میلیون ساعت ویدئو، توسط کاربران مشاهده میشود.
بر اساس گزارش وبسایت InVideo ، محتوای ویدیویی 12 برابر بیشتر از سایر انواع محتوا موفق است. در واقع، نرخ تعامل بالاتری نسبت به محتوای متن و تصویر ترکیبی ایجاد می کند. در سال 2024، افزایش مصرف ویدیو بهگونهای بوده است که مشاغل دیگر نمی توانند بدون تولید محتوای ویدئویی پیشرفتی داشته باشند. طبق آمار وبسایت اُبلرلو، 86 درصد از بازاریابان در سال گذشته از محتوای ویدیویی استفاده کردند. جای تعجب نیست که اکثر برندها به قالب محتوایی روی آوردهاند.
بر اساس یافتههای تحقیقاتی Statistica، نشان میدهد که موزیک ویدیوها محبوبترین نوع محتوای ویدیویی در یوتیوب هستند. پربازدیدترین ویدیوی یوتیوب در سال 2023، ویدیوی رقص بچه کوسه (Shark Dance video) است، با 12.3 میلیارد بازدید و تعداد زیاد.
اینها تنها بخش کوچکی از آمارهای مربوط به تولید محتوای ویدئویی و تصویری هستند. محتوای تصویری و ویدئو ارتباط خوبی با مخاطب برقرار کرده و بیشترین میزان تأثیر را بر روی او میگذارند. این نوع محتوا شامل؛ عکاسی صنعتی، عکاسی تبلیغاتی، موشن گرافیک، تیزر تبلیغاتی، انیمیشن و … میباشد؛ که در ادامه به آنها اشاره میکنیم.
عکاسی تبلیغاتی چیست؟
عکاسی تبلیغاتی شاخهای از عکاسی صنعتی است که محصولات را با جزئیات به نمایش میگذارد. عکاسی تبلیغات ویژگیهای مثبت و مهم محصولات را بسیار برجسته میکند و محصول را بسیار زیباتر به تصویر میکشد.
طبق آمار ۳۲% بازاریابان میگویند که محتوای تصویری و ویدئو بیشترین میزان تأثیر را بر روی کسب و کار میگذارد. با توجه به این آمار درمییابیم که برای کسب موفقیت و شهرت در شبکه های اجتماعی بایستی در آنها از محتوای بصری استفاده کرد. عکس های تبلیغاتی از مهم ترین محتوای بصری هستند و تأثیر قابلملاحظهای بر مخاطب میگذارند.
تیزر تبلیغاتی چیست؟
این نوع ویدئوها بین ۵ الی ۳۰ ثانیه هستند و میتوانند محصول را به بهترین شکل ممکن به مخاطب نشان دهند. برای برخی از تبلیغات همچون تبلیغاتی تلویزیونی از ویدئوهای بلندتر استفاده میشود.
با توجه به مطالعه و بررسی Renderforest، ۷۸% کاربران پسازاینکه از محتوای ویدئویی در شبکه های اجتماعی خود استفاده میکنند، ترافیک بیشتری به دست میآورند. ویدئوهای تبلیغاتی بهصورت گسترده در همهجا پخش میشود. ازآنجاکه افراد زیادی آن را مشاهده میکنند، میتواند مخاطبان هدف را به دست آورد.
عکاسی صنعتی چیست؟
عکاسی صنعتی شاخه ای از عکاسی است که از محصولات، سازمان و هرآنچه که مربوط به سازمان است، عکاسی میکند. این عکس ها بایستی تمام جزئیات و ویژگی ها را نشان دهند و از کیفیت بالایی برخوردار باشند، بهطوریکه بیننده با دیدن آن بتواند با بسیاری از ویژگی های محصول آشنا شود.
گاهی افراد آنقدر مجذوب عکس های صنعتی میشوند که تصمیم به خرید میگیرند، درصورتیکه اگر آن محصول را بهصورت حضوری مشاهده میکردند، شاید هرگز اقدام به خرید آن نمیکردند. بنابراین عکس های حرفهای و صنعتی نقش مؤثری در صنعت دارند و میتوانند توجه کاربران را بیشتر از همیشه به کسب و کار و برند شما جلب کنند.
مشاهده
خدمات موشن گرافیک
به ویدئوهایی که تصاویر، محتوا و مفهوم را بهصورت متحرک نشان میدهند، موشن گرافیک میگویند. در موشن گرافیک با استفاده از نرمافزارهای مربوطه تصاویر متحرک میگردند، آنگاه بر روی ویدئو صداگذاری میشود و پیام به شکل بسیار ساده و قابل فهمی به مخاطب انتقال داده میشود.
طبق آمار بینندگان با مشاهده محتوای تصویری و ویدئو ۹۵% آن را به خاطر میسپارند؛ اما وقتیکه مطلبی را میخوانند، تقریباً ۱۰% آن را به خاطر میآورند. با توجه به این آمار متوجه میشویم، موشن گرافیک و محتوای تصویری و ویدئو نقش اساسی و مؤثری در ارائه خدمات و محصولات دارند؛ بنابراین از این محتوا بهره ببرید.
مشاهده
بررسی ابعاد و اندازه فریم هنگام تولید محتوای ویدئویی
سایز محتوای ویدئویی برای پست
- فیلمبرداری ویدئوهای پست حتماً باید در ابعاد 1920*1080 باشند. (بهصورت صفحه مستطیل کامل و افقی)
- یا در ابعاد 1:1 (بهصورت مربع)
سایز لازم برای تولید محتوای ویدئویی جهت استوری و ریلز
- برای ویدئوهای استوری و یا ریلز در ابعاد 1080*1920 (بهصورت صفحه کامل و عمودی)
چگونه ریلز اینستاگرام درست کنیم؟
اینستاگرام را باز کنید و روی نماد مثبت (+) در پایین صفحه ضربه بزنید تا یک پست جدید ایجاد شود. برای تبدیل آن پست به عنوان ریلز، از نوار پایین استفاده کنید و گزینه ریلز را انتخاب کنید. یک یا چند عکس یا ویدیو را از گالری گوشی خود انتخاب کنید. در بخش بعد میتوانید متن، افکت یا موزیک دلخواهی بر روی ویدئو درج کنید. سپس روی گزینه Next کلیک کنید. حالا از گزینه Edit Video میتوانید تایمبندی ریلز خود را سفارشیسازی کنید.
آیا ویدیوها بهتر از ریلز هستند؟
در اینستاگرام، ریلزها میتوانند در مقایسه با ویدیوهای فید، از بازدیدهای زیادتر و دسترسی وسیعی برخوردار شوند. به این دلیل است که الگوریتمهای اینستاگرام ریلزها را بر اساس علایقشان به کاربران نشان میدهد و همین موضوع منجر به بازدید میلیونی ریلزها میشود.
تنظیم صدا در محتوای ویدئویی
- در صورت امکان حتماً از میکروفون باکیفیت برای ضبط صدا استفاده شود.
- در صورت نبود میکروفون، میتوانید بهوسیله گوشی موبایل صدا را همزمان با تصویر ضبط کنید.
نکته ۱: تا جای ممکن سعی کنید صداهای محیط را حذف کنید.
نکته ۲: سعی کنید گوشی را در نزدیکترین قسمت به سوژه قرار دهید تا صدای سوژه باکیفیت بالاتری ضبط شود.
تنظیم تصویر در محتوای ویدئویی
برای ضبط تصویر باکیفیت در محتوای ویدئویی و تصویری رعایت چند نکته اهمیت زیادی دارد:
- رعایت کادربندی مناسب
- استفاده از نور خوب و مناسب
- استفاده از گوشی و یا دوربین باکیفیت
نکات تنظیم تصویر در محتوای ویدئویی و تصویری
- در صورت امکان برای ضبط ویدئوها از دوربین استفاده کنید.
- در صورت نبود شرایط ذکرشده میتوانید از دوربین گوشیها استفاده کنید.
- اگر شرایط مهیاکردن تجهیزات نورپردازی مناسب را دارید، حتماً این کار را انجام دهید!
- در صورت نبود شرایط برای استفاده از تجهیزات نورپردازی، حتماً به نور محیطی که تصاویر را ضبط میکنید، دقت لازم داشته باشید. نور خوب باعث افزایش کیفیت تصاویر شما خواهد شد درنتیجه ویدئوی باکیفیتتری خواهید داشت.
- کادربندی را رعایت کنید: کادر تصویر شما باید طبق استانداردها باشد.
- حتماً سوژه در جای درستی در کادر تصویر قرار بگیرد و یک فضای خالی برای تدوینگر قرار دهید. (به تصاویر دقت کنید)
نکات طراحی ویدئوهای رضایت
علاوه بر نکات گفتهشده یک سری نکات برای محتوای ویدئویی رضایت حتماً رعایت شود:
- ویدئوهای رضایت نباید بیشتر از یک دقیقه باشند.
- از سوژه خود درخواست کنید که بیشتر رضایت خود را از خدمات، محصول و … بیان کند و به جزئیات بیشازحد نپردازد.
نکات تولید محتوای ویدئویی معرفی محصول
برای ویدئوهایی که میخواهید محصول خودتان را معرفی کنید، این نکات را حتماً رعایت کنید:
- حتماً توضیحات خودتان روی محتوای ویدئویی و تصویری باشد. (با صدای خودتان یا هر فرد دیگر)
- محصولتان را در چند بخش معرفی کنید:
- کاربرد محصول
- معرفی نام محصول
- مزایا و تأثیرات محصول
- حتماً تصاویر مختلفی از محصول بگیرید و تصاویر بهصورت ثابت نباشد.
- سعی کنید بهصورت کلی به نکات بپردازید و ویدئوها برای مخاطب طولانی و خستهکننده نباشد.
- میتوانید از زوایای مختلف محصولتان نسبت به توضیحات، تصویر ضبط کنید تا تدوین بهتری بر روی ویدئوها انجام شود.
نکات تولید محتوای ویدئویی معرفی خدمات
- حتماً قبل از فیلمبرداری، متن ویدئو و سناریو را بنویسید تا بدون مشکل فیلمبرداری انجام شود.
- حتماً در ابتدای ویدئو شخص خودش را معرفی کند و موضوع ویدئو را بیان کند سپس سراغ دیگر توضیحات برود.
- اگر قصد معرفی خدمات خاصی را دارید حتماً فقط درباره آن خدمات صحبت کنید و به دیگر خدمات و یا توضیحات نپردازید!
- حتماً برای ویدئوهای معرفی خدمات از شخصی استفاده کنید که مهارت صحبت کردن نسبتاً خوبی داشته باشد و بتواند جلوی دوربین صحبت کند و خدمات شمارا معرفی کنید.
نکات تولید محتوای ویدئویی آموزشی
ویدئوهای آموزشی برای پیج های اینستاگرام نیازمند رعایت یکسری نکات مهم هستند که در ادامه توضیحات لازم ذکر خواهد شد.
- ویدئوهای آموزشی حتماً سه بخش باید داشته باشند.
- تیتر 2. پارت میانی 3. پارت پایانی (جمعبندی)
تیتر
- در این بخش به اصطلاح اینترو، شما تیتر و عنوان محتوای ویدئویی را در یک یا دو جمله بیان کنید.
پارت میانی
- در ابتدای این پارت شما ابتدا خودتان را معرفی کنید سپس به سراغ توضیحات خود بروید.
- سعی کنید توضیحات خود را به موضوعات مختلف دستهبندی کنید و قبل از شروع توضیحات عنوان توضیحات را بیان کنید. بهعنوانمثال:
- تأثیرات استفاده از قرصهای ضدبارداری (توضیحات را بیان کنید)
- مزایا و معایب استفاده از قرصهای ضدبارداری (توضیحات را بیان کنید)
- و …
پارت پایانی (جمعبندی)
- بعد از اتمام توضیحات، شما باید یک بند کوتاه بهعنوان جمعبندی مطالب خودتان بیان کنید.
- در پایان این بخش حتماً یک متنی در موضوع درخواست از فالوور برای اینکه (این ویدئو را لایک سیو و شیر کنند و حتماً یادشان باشد فالو کنند) بیان کنید.
چند مورد نکته مفید تولید محتوای ویدئویی
محتوای ویدیویی از ابزارهای قدرتمند در هر کسب و کار است. تبلیغات ویژه و بزرگی را میتوان با آن انجام داد. برای یک معرفی هیجان انگیز و بخصوص محصولات میتوانید از محتوای ویدئویی بهره ببرید. توجه داشته باشید محتوایی که تولید می کنید باید هم برای کسب وکار شما و هم برای مخاطبان ارزش آفرینی کند.
موضوع داستانی ایجاد کنید.
بیان داستان فیلم ها را جذاب تر می کند. باید از قدرت احساسات در فیلم هایتان بهره ببرید. مطمئن باشید که تاثیرگذار خواهد بود.
سعی کنید اصل موضوع یا لپ مطلب را برسانید.
این یعنی چی؟ بسیاری از کاربران با تماشای ده ثانیه از فایل ویدیویی اگر آن چه که می خواهند نباشد ویدیو را قطع می کنند پس باید در همان ثانیه های اول چیزی را بیان کنید که مخاطب به دنبال آن است و او مشتاق شود تا ادامه ویدیو را تماشا کنید.
یک عنوان خاص و جنجالی انتخاب کنید!
عنوان جنجالی باعث کنجکاوی مخاطب میشود که کاربران زیادی را به خود جلب کنید. باید عنوان جذاب شما دربرگیرنده کلمات کلیدی باشد. کلماتی که بیشترین آمار جست و جو را در موتور های جستجوگر دارد.
از مانور دادن به طور مستقیم روی محصول خودداری کنید.
توصیه ما به شما این است که محصول را به طور مستقیم معرفی نکنید و مورد بررسی قرار ندهید. معرفی محصول به صورت پنهان تاثیر بیشتری بر روی ضمیر ناخودآگاه مشتری خواهد گذاشت و این باعث می شود شما را به دست یابی سریع تر به هدفتان کمک خواهد کرد.
محتوای ویدیویی کسل کننده تولید نکنید.
هیچ کس به دنبال تماشای یک محتوای ویدیویی کسل کننده نیست. محتوای جذاب مهم است. باید به سراغ تولید فایل های ویدیویی هیجان انگیز و گاهی همراه با طنز بروید. برای اینکه ایدههایی در زمینه تولید محتوای ویدئویی به دست آورید، توصیه میکنیم حتما مقاله زیر را بخوانید.
موتورهای جست و جو و سئو را نیز فراموش نکنید.
شما هر گونه محتوای ویدئویی که تولید کنید می توانید در اینترنت بارگذاری کنید. اما اصلی ترین کار را بهینه سازی و سئو محتوا انجام میدهد. پس این برای موتورهای جست و جو مهم است و شما را در صدر قرار می دهد. منظور از سئو کردن محتوای ویدئویی بهینه کردن از نظر حجم، سایز و فرمت است. علاوه بر رفع نیازهای مخاطب را باید در اولویت کار خود قرار دهید.
محتوای ویدیویی را با موزیک مناسب ترکیب کنید.
بدون شک موسیقی یکی از ابزارهای پر قدرت در دنیای مجازی در جهت جذب کاربران است. موسیقی که در پس زمینه محتوای ویدئویی گذاشته می شود در ذهن مخاطب ماندگاری بالایی دارد. موسیقی احساسات مخاطبان را بر می انگیزد. سعی کنید از موزیکهای ترند و داغ این روزهای اینستاگرام استفاده کنید.
محتوای آموزشی کاربردی تولید کنید.
طبق بررسی های صورت گرفته از جمله محتوای ویدئویی که مخاطبان زیادی را به سمت خود میکشاند، محتوای آموزشی است. کافی است که یک محتوایی که یک آموزش را برای مخاطب همراه داشته باشد تولید کنید. میتوانید بخشی از محتوای آموزشی خود را به صورت رایگان در اختیار مشتریها و یا کاربران قرار دهید. این یک جنبه مثبت برای فروش بیشتر خواهد بود. میتوانید با توجه به نوع کسب و کار خود هر محتوای آموزشی، مشاورهای و … را در اینترنت ارائه دهید.
نکات پایانی محتوای تصویری و ویدیویی
یک سری نکات نیازمند یادآوری هستند:
- حتماً در ویدئوهایی که افراد حضور دارند آراستگی را رعایت کنید. لباس مناسب بپوشید و لبخند بزنید و انرژی خوبی داشته باشید.
- این انرژی را حفظ کنید تا ویدئوی شما برای مخاطبین این شبکه اجتماعی بسیار جذاب باشد و بتوانیم که محتوای مفید و مناسبی را ارائه دهیم.
بخش تولید محتوای تصویری و ویدیویی مای کاستومر
تیم حرفه ای مدیریت اینستاگرام مای کاستومر به بهترین شکل طراحی تمامی صفحات اینستاگرام (محتوای ویدئویی، محتوای تصویری و …) برای شما عزیزان انجام میدهد. شما میتوانید با کمترین هزینه صفحه اینستاگرام خود را به شیوهای زیبا طراحی کنید و محصولات و خدمات خود را ارائه دهید.
محتوای ویدیویی نه تنها سرگرمکنندهتر است، بلکه درک اطلاعات در این قالب نیز آسانتر است. ویدئوها موثرترین شکل محتوا هستند، حوصله مخاطبان را سر نمیبرند و بهراحتی اطلاعات را در اختیار مخاطب قرار میدهند.
یکی از بزرگترین اشتباهات در تولید ویدئو، فیلمبرداری بدون داشتن آمادگی لازم است. شما باید یک فیلمنامه کامل با دیالوگ شستهورفته داشته باشید، و قبل از انجام تصویربرداری باید حداقل چند بار تمرین را پشت سر بگذارید.
۱. فقدان انسجام یا ساختار. یک ویدیوی بد فاقد خط داستانی یا ساختار واضح است. درنتیجه تماشاگران برای دنبال کردن یا درگیر شدن با محتوا بهسختی میتوانند تمرکز کنند. چنین ویدئویی ممکن است بین صحنههای نامرتبط پرش کند یا روایت منسجمی نداشته باشد. ۲. ویدیوهایی که به خوبی ویرایش نشدهاند میتوانند گیج کننده و بیکیفیت باشند.